img_2768bwcrop-2

Primul lucru pe care îl observi este un zâmbet larg și sincer. Apoi vezi că Veronicăi Zaharia îi surâd și ochii, cred că și inima când se întâlnește cu tine. Nu poți să nu cazi sub farmecul ei, este frumoasă , caldă, are mult umor și nu pare conștientă de acest lucru, ceea ce îi subliniază șarmul. Mi-a plăcut imediat cum era îmbrăcată, un amestec de nonșalanță, naturalețe și siguranța designerului care știe ce-i place : o cămașă albă fluidă peste un jean, o vestă Parlor neagră fără mâneci, cu o tăietură pură și precisă ornată de o broșă mare din cristale în formă de bufniță.

În camera în care m-a primit, Veronica s-a așezat pe un poney mare, roșu, o jucărie supradimensionată în formă de scaun realizat de artistul finlandez Eero Aarnio. A fost rândul meu să zâmbesc, era unul din multele dovezi discrete ale umorului ei pe care aveam să-l descopăr rapid. Ne-am întâlnit la showroom-ul ei la Parlor, un spațiu cochet cu linii aeriene unde totul are o poveste, de la oglinda Art Deco luată pe două beri de la o casă părăsită la dulapul vechi de la parter cu multe sertare. Rochiile ei, o nebunie de dantele franțuzești, crêpe de mătase, panglici, voal sau satin, par niște domnișoare elegante bine crescute care așteaptă să le adresezi un cuvânt ca să vorbească cu tine. Veronica îți dă senzația că ești în altă epocă, unde plăcerea și bunul gust țin de lucruri mici și rafinamentul cu care pot fi oferite. Și unde timpul și agitația se opresc liniștit la ușă.

Anul trecut s-au împlinit 6 ani de când ai creat Parlor. Ca fondatoare, cum găsești că s-a schimbat brandul față de ideea ta din 2010 ?

Ideea Parlor a început cu ceva ani înainte de 2010, ca un proiect în care îmi doream să adun într-un spațiu creativ mai mulți designeri locali și un brand personal cu o linie cocktail. Pe parcurs, planul inițial s-a modificat și în 2010 am lansat brandul personal Parlor, urmând pe rând ca în acest spațiu să găzduiesc pe scurte perioade de timp, branduri care mi-au plăcut și designeri cu care am avut chimie, un exemplu fiind brandul de lenjerie Ludique și designerul Kristina Dragomir – creator de accesorii capilare.

Foarte des tinerii noștri designeri cred că un brand proaspăt lansat trebuie să producă imediat bani, altfel nu este valid. De câți ani ai avut nevoie ca să simți că Parlor își găsește locul și se susține ca business?

În România industria de design vestimentar este la început, nu avem încă motoarele necesare pentru a lansa azi un brand care să aibă succes mâine. Nu avem consilieri, agenți, oameni care să promoveze brandul către marii buyeri. Pe lângă asta, din punctul meu de vedere este nevoie de o bază sănătoasă în construirea oricărui business de succes, este necesar să parcurgi niște etape în care să faci și greșeli majore din care înveți și este obligatoriu să ai o identitate de brand. Parlor a avut nevoie de trei ani pentru a-și crea un nume în România și de încă doi pentru a începe să vândă internațional. Acum brandul este prezent în magazine multibrand din Europa, US și Asia.

Cum a evoluat clienta Parlor în timp și ce își dorește ea astăzi ?

Clienta Parlor a fost de la început femeia cu mare încredere în ea, deși sună clișeistic, din fericire pentru noi asta este realitatea. Clientele noastre sunt femei de carieră, cu personalitate foarte bine conturată. Sunt femei care poartă ținuta, nu sunt femei purtate de ținute. Caută mereu o eleganță relaxată, sunt pretențioase și vor, pe lângă o anumită estetică, calitatea în piesele pe care le poartă. Cred că este o cerere din ce în ce mai mare de piese unice, create cu o mare atenție la detalii, din țesături prețioase, în care clientele investesc pentru a le purta pentru o lungă perioadă de timp și asta oferim noi. Parlor nu produce piese vestimentare în serie. Majoritatea rochiilor de ceremonie și pieselor speciale create de noi au detalii lucrate manual, precum broderiile, detalii de finisaje, etc. Clientele și buyerii își aleg designul propus de noi și îl personalizează/adaptează la dorințelor pe care le au. Diferența între o serie și ce se întâmplă la noi în atelier este focusul pe detalii. Fittingul perfect custom made care nu poate fi regăsit la un produs de serie (fiecărei cliente îi este realizat un tipar personalizat pentru fiecare produs comandat). Ceea ce oferim noi este bucuria de a purta o piesă unică, special creată pentru corpul tău – este experiență foarte personală pe care o are fiecare clientă cu echipa noastră.

Un segment esențial la Parlor sunt ținutele de ceremonie. Totuși crezi că acest segment va dispărea în viitor – așa o concluzie nu te neliniștește din punct de vedere al businessului ?

Cred mai mult că se va transforma în ceva mult mai creativ, ceea ce pentru mine este un challenge și un motiv de bucurie. Încă de acum două sezoane în colecțiile bridal am introdus piese mai puțin clasice, precum salopete, rochii scurte, cămăși în combinație cu pantaloni, rochii midi. Colecția de anul acesta cuprinde piese și mai lejere, iar campania noastră #freethebride a pornit de la ideea de a arată că poți fi tu însăți doar când te simți relaxat. Am simțit nevoia de a elibera mireasa și de a crea piese care sunt despre naturalețe și bucuria de a trăi una din cele mai frumoase zile din viața unei femei. Clientele mele caută din ce în ce mai mult să se desprindă de convenții, înțeleg că lux înseamnă simplitate, că rafinat și sofisticat nu înseamnă show off.

 

M78B7532 - copie

 

Din ianuarie Parlor va propune o nouă linie de produse – ce te-a făcut să alegi noua direcție ?

Colecția următoare este din punctul meu de vedere diferită și marchează un nou început Parlor, este mai mult despre mine, e un proiect cu o mare încărcătură personală. Ca să mă amuz, spun că noua colecție este un multiplu de Veronica în diverse etape ale maturizării.

Care este secretul tău din spatele unei rochii Parlor ?

Sursele de inspirație sunt inepuizabile, de la toate formele de artă pe care le admir până la oamenii pe care îi întâlnesc zilnic, plimbările la final de săptămână pe străzi cu arhitectura frumoasă din București sau din alte orașe gălăgioase și colorate prin care mă plimb. Secretele cele mai mari constau în modul în care sunt prelucrate rochiile și în finisajele lor, iar pentru asta vă invit să le analizați în showroom.

Ești printre puținele creatoare pe care le-am auzit spunând că le plac clientele dificile – pot să te întreb de ce ?

Da, îmi plac. Sunt clientele care dacă te aleg pe tine înseamnă că ești cel mai bun, sunt acele persoane care atunci când au ieșit din atelierul tău cu ținuta gata înseamnă că este exact cea pe care și-au dorit-o. Pentru că sunt femei care știu foarte bine ce vor.

Cât de important este să ai umor ca designer ?

Fără umor nu văd cum ai putea să evoluezi, de exemplu cum ai putea să faci rochii sexy cu urechi de Minnie Mouse ? Sau cum ai putea să creezi colecții inspirate din porturi tradiționale sau din veșminte bisericești? Cum ai putea să porți animal print fără umor? Sau cum ai putea să faci un styling în care să modelul tău să poarte ochelari cu rame 70’s, pe cap niște flori enorme îmbinate cu pene colorate și totul să fie appealing pentru iubitorii de modă? Oamenii cumpără fashion pentru a se distra, nu din nevoie. Jean Paul-Gaultier, la începutul anilor 80 spunea: “Humor must be a natural part of clothing”. Umorul cu siguranță este o calitate vitală, folosită atât vizual cât și în textele campaniilor de promovare și în design. Este un fenomen întâlnit în modă de mai bine de 30 de ani. Designerii se inspiră din costume de carnaval, din elemente folosite în costumele de circ. Campaniile de promovare în care umorul este cheia își găsesc imediat un ecou în consumatorul tensionat de prea multe situații din cotidian.

De ce nu te deranjează delocalizarea producției pentru prețuri mai competitive ? Nu este în detrimentul unui meșteșug local ?

Din păcate în România meșteșugul local nu mai există. Puținii artizani care mai lucrează sunt greu de găsit, extrem de scumpi, comunicarea pentru realizarea unei piese de design contemporan este anevoioasă. Ei nu pot garanta calitatea execuției și nici nu poți avea o relație contractuală cu ei în care să existe condițiile precise și termeni de livrare, de plată, garanții și așa mai departe, pentru că sunt persoane particulare fără o structură instituțională în spate.

  Lucrezi mult cu dantelă și furnizori francezi, mergi la târgurile de țesături de afară – ce trenduri ți se confirmă pe această zonă ?

Este un trend deja de un an și probabil va continua încă o perioadă cu dantela cusută din fir lame, dantela cu forme geometrice și broderii manuale realizate din cristale și alte țesături pe dantelă. Desigur, în zona casual am observat o mare investiție pentru crearea țesăturilor din denim și pentru tricotaje. Abia aștept târgul de la Paris din februarie pentru a vedea ce se va întâmpla în materie de țesături în 2018.

Cât de important este pentru tine să experimentezi țesături și tehnici noi ?

Dacă nu ești la curent cu tot ce e nou în piață din punct de vedere al țesăturilor, tiparelor, tehnicilor de finisare și prelucrare nu poți avea un design nou și nu te poți ridica la așteptările clienților. Pentru asta vizitez mereu marile târguri de accesorii și țesături din Paris, merg anual la Londra pentru cursuri practice în care învăț tipare noi și spionez constant tot ce fac alți designeri.

 

IMG_2624 - copie

 

Ai vrut să faci studii de modă la Londra – ce te-a determinat să alegi Londra și nu Paris ?

În biblia industriei Business of fashion sau BoF, Central Saint Martins este pe primul loc în topul celor mai bune universități de modă din lume de câțiva ani. Anul acesta, locul doi a fost ocupat tot de o universitate din Marea Britanie, London College of Fashion. Londra este cel mai important centru cultural de artă modernă al lumii, este un oraș vibrant care inspiră și oferă vaste posibilități de a lucra în acest domeniu. Și până la urmă, părintele haute couture-ului este britanicul Charles Frederick Worth :-)

Cum te-a ajutat metoda de învățământ de acolo să devii un designer mai bun?

Metoda de predare din Londra este foarte diferită față de ce știam eu până la acel moment. Nimeni nu îți spune cum și ce trebuie să faci, la orice proiect ți se dă o temă și ești liber să o reprezinți cum dorești. La final profesorii nu dau note, calificative, nu te ceartă pentru că se consideră că nimic nu este greșit (ești certat doar dacă dormi, dacă întârzii sau dacă nu știi să explici ce ai făcut). Este modalitatea prin care singur înțelegi care sunt aptitudinile tale și ești lăsat să îți alegi drumul și cariera. În universitate totul este bazat pe practică, înveți să tai, să coși, ai la dispoziție un uriaș atelier utilat – de la simplele mașini de cusut liniare până la mașini de serigrafiat, mașini de decupat metal, lemn, textile, etc – pe care le poți folosi la discreție.

Ai aflat cum se colaborează cu un magazin direct de la un buyer englez -cum s-a întâmplat ?

Într-adevăr am aflat de la un buyer care este și proprietarul unui concept store din Londra care promovează mulți designeri tineri, proaspăt absolvenți sau designeri și artiști locali fără studii în domeniu. Pur și simplu am intrat în vorbă cu el, mi-a pus câteva întrebări despre ce fac și apoi eu i-am cerut ajutorul. Mi-a explicat cum se construiește un linesheet, care e forma de adresare către buyeri, ce trebuie faci să ajungi la ei când ești un designer independent fără agent. Linesheetul prezentat buyerului trebuie să conțină detalii complete legate de produsele tale, de la poza de produs, țesături, măsurile și culorile care le poți produce, la preț, condiții de împachetare și livrare.

Colaborezi cu multi-brandul englez Wolf & Badger – ce te-a învățat piața și clientela engleză ?

În Londra ca și la New York vinzi orice, important e să ai o identitate clară și să comunici targetat.

Ce crezi că ar fi esențial să știe tinerii absolvenți în modă sau proaspeții designeri care vor să-și creeze propriul business?

În primul rând trebuie să știe că demersul lor trebuie să fie comercial ca să se poată transforma într-un business. Trebuie să învețe să-și bugeteze corect o colecție și să știe cum să-și comunice produsele.

Mi-ai spus că îți dorești să faci un experiment cu tinerii designeri – cum ți-a venit ideea și de ce este important pentru tine ?

Am un spațiu în care vreau să aduc câteva mașini de cusut pe care să le pun la dispoziție celor ce vor să încerce să între în acest domeniu. M-am gândit la asta pentru că am cunoscut mulți tineri designeri care știu să deseneze o colecție dar nu știu să o explice persoanelor care o lucrează în atelier sau în fabrică. Astfel produsul final ajunge doar să semene cu schița, nu să și transmită ce reprezintă schița și colecția. Este important ca un designer să știe să facă tipare, să coasă și să prelucreze ca să știe exact ce să ceară celor cu care lucrează. 

Cu informația și experiența pe care o ai acum, ce ai face diferit dacă ar fi să iei Parlor de la început ?

Pentru Parlor, care este exact așa cum mi-am dorit să fie și pentru că mă reprezintă 100%, nu aș face nimic diferit. Cu experiența pe care o am, poate aș putea să încep un alt brand cu o mult mai mare ușurință.

 

Dialog Textil, ianuarie 2016