DF1_9692-2

De doi ani Première Vision își exportă savoir-faire-ul și în alte țări. Ediția pariziană, care pentru mine este referința de bază, se diferențiază prin mărimea și paleta completă a serviciilor sale. Rămâne un exercițiu indispensabil când lucrezi în modă să-ți imaginezi cum va fi vara anului viitor când încă porți fular și mănuși, dar îl prefer celui de a vizualiza iarna când sunt în sandale.
În sesiunea de februarie a târgului, axat pe vară 2018, a fost vorba despre tehnologie, inovație, soluții noi și unelte creative pentru profesioniștii prêt-à-porter-ului, marochineriei sau bijuteriei fantezie.

Și de data aceasta târgul francez a văzut lucrurile în mare. Cu 56 250 de vizitatori din 124 țări și un total 73% internațional (pe primele locuri sunt Franța, Italia, UK, Spania, Turcia și Germania), târgul are o creștere de 2,3% față de februarie 2016.
O frecventare care a fost frumos facilitată de aplicația Premiere Vision Paris, lansată cu această ocazie. Simplă, intuitivă și eficientă, am putut să-mi programez cu ea conferințele și să nu uit de ele, să țin pasul și să aleg evenimentele care mă interesau și să găsesc ușor standurile. Știri în timp real, agendă online, informații practice sau hărți interactive ale fiecărui hall, aplicația prezintă și expozanții săi în detaliu.

IMG_2135

 

Cele șase pavilioane împărțite pe specialități au creat un parcurs complet și bogat: Leather (piele și blană), Design (textile creative și surface design), Yarns (fibre și fire), Accessories (accesorii și componente modă și design), Fabrics (primul târg internațional de țesături de decorațiune de interior și tapiserie) și Manufacturing (specialiști confecție). Spațiile specializate au fost și acum rezervate creativității și experimentării (Maison d’exceptions cu o nouă selecție reușită și exclusivă de producători), tricotajelor și jeanswear-ului (țesături, îmbrăcăminte și finisări).
Strategic gândite, zonele destinate tendințelor au acoperit segmentele importante: trenduri de culoare și țesături pentru prêt-a-porter masculin și feminin, modă infantină sau direcțiile modelelor de imprimeuri pentru vara 2018.
Cea mai mare parte a fost rezervată trendurilor feminine. Decorată cu ecrane plasma mari, culorile, imaginile de ambianță sau printuri ilustrau direcțiile imaginate de echipa de stil a târgului. Din nou celebrul birou de stil Peclers a surprins plăcut prin exactitatea și calitatea informațiilor sale privind produsele pe care le așteaptă consumatorii, atitudinea și motivările lor.

 

SK3_6983

Anxietatea timpurilor în care trăim și imposibilitatea de a construi planuri pe termen lung au hrănit idei pozitive care vizau imprietenirea cu ce se întâmplă în jur pentru a găsi soluții durabile, înlăturând orice atitudine agresivă de supraviețuire. Când e vorba de trenduri, întotdeauna se discută influențele actuale, de la filme, expoziții până la noutăți din alte părți ale lumii. Ele vor defini și justifica noile comportamentele și nevoi ale consumatorilor.

Filmul Captain Fantastic, lansat anul trecut, a fost un reper major, reamintit de multe ori. Necesitatea de a transforma realul prin forțe proprii, de a se apropia de natură și de a rămâne deschis au fost noțiuni reluate sub forme diferite, traduse prin culori vesele, noi asocieri de texturi fluide sau aspecte mai brute. Lejeritatea care oxigenează colecțiile de mai multe sezoane devine sofisticată mai ales prin natura țesăturilor. Care devin transparente sau translucide, cu găuri unde tricotajele sunt fine ca niște dantele sau cu un aspect « mâncat de molii », finisaje cu efect 3D și aparență de fragilitate. Natura are accente false, pe lângă culorile stridente ale pieii, trăiască pielea de sinteză și mai ales blana, care imperativ este falsă. Târgul a fost concentrat pe vară, însă direcții de toamnă-iarnă 2018-2019 au fost accesibile atât în conferințe cât și la standurile specializate. Dacă doamnele din străinătate au înțeles că blana adevărată aparține doar amintirilor și epocii bunicii, să sperăm că și doamnele de la noi vor adopta blana falsă și o vor lasă pe cea adevărat să rămână pe animale.

 

DF2_9682

DF1_9795

DF1_1102-1

Sourcingul se întoarce acasă și caută cât mai aproape soluții etice și viabile. Căutăm să producem local, China își pierde din farmec, iar Turcia și Maroc profită pentru a face un adevărat joc de seducție promovând servicii calitative de proximitate. Un focus important a fost rezervat Marocului, atât prin selecția de expozanți cât și printr-o conferință susținută de AMITH, Asociația marocană a industriei textile și de îmbrăcăminte. Cu 1600 întreprinderi și o mână de lucru specializată la un preț accesibil, Maroc produce în jur de 1 miliard de piese/an și este în progres de 10% față de 2016 pentru al patrulea an consecutiv. Privind importurile, dacă în top 5 regăsim China, India și Bangladesh, recent câștigă în vizibilitate și atracție Cambogia și Vietnam.

O analiză precisă a francezilor privind țările de outsourcing arată că România, de manieră stabilă, reprezintă de ani de zile puțin interes față de potențialul ei real pentru branduri comparat mondial cu sourcingul asiatic și delocalizările fast-fashion ale brandurilor americane. Ceea ce m-a surprins, însă poate explicația se găsește în promovarea mai agresivă a celorlalte țări.
După discursul Marocului, mi-ar place să văd la o următoare ediție Première Vision o acțiune similară de șarm organizată de România, la fel de convingătoare și bine structurată. Resurse avem, lipsește doar un mic efort de concentrare pentru un discurs eficient.

Specialiștii din industrie constată de câteva sezoane un contratimp în tempo-ul cu care brandurile își produc colecțiile. În ultimii ani fiecare dezvoltă un ritm propriu, ceea ce crează o dinamică puternică de circuite scurte de producție față de acum câțiva ani când aceste perioade erau aceleași pentru toată lumea. Nu este un lucru rău, momentele importante în procesul de buying capătă și ele un nou ritm unde mijlocul și sfârșitul colecției contează și nu începutul colecției, cum era obiceiul. Branduri ca Primark sau companii ca Inditex contribuie la acest efect în industrie, obișnuind consumatorul final cu produse la prețuri mici și o modă reînnoită lunar. Ceea ce explică și volume prudente de produse pentru stocuri mai mici și mai bine gândite. De aceea ediția special jeans Denim Première Vision a fost prevăzută pe 26-27 aprilie iar târgul Blossom organizat de Première Vision de anul trecut și destinat exclusiv pre-colecțiilor, va avea loc la începutul lui iulie.
Technologia crescândă din modă a justificat The Wearable Lab , un spațiu cu conferințe și evenimente special dedicate. A fost organizată și o mică prezentare de modă cu piese inovante ca o rochie bustier care adăpostea o micro fântână de apă.
Cunoscutul concept store L’Eclaireur a fost din nou partener cu Première Vision pentru o expoziție intitulată Men by Night, unde câțiva designeri au adus propuneri de garderobă masculină realizate dintr-o selecție de materiale alese de la expozanții târgului. Aceste piese au fost prezentate la sfârșitul lui februarie în magazinul L’Eclaireur în timpul Paris Fashion Week, urmând a fi vândute în ediție limitată.

 

DF1_9650

©Taneka_PVFev17_599

 

Promovarea susținută a culturilor și fibrelor de in este o idee foarte dragă francezilor pentru care inul reprezintă planta viitorului. Noua campanie J’aime le lin 2017, după succesul primei acțiuni în 2016, se adreaza 100 % consumatorilor francezi și unui public foarte larg cu produse 100% in în cadrul unui parcurs shopping. Brandurile care au participat anul trecut au anunțat o creștere de 10 % a vânzărilor în perioada operațiunii. Conferința ținută la Première Vision de către CELC (Confederația Europeană a Inului și Cânepii) anunța noua campania din 30 martie – 5 iunie și implicarea unei selecții de mărci și a marelui magazin BHV Marais. Anul acesta brandul japonez Uniqlo iși va mobiliza cele 14 magazine din Franța prin vitrine dedicate, comunicație online-offline, animații comerciale și întâlniri cu lino-agricultori. Mi-a plăcut mult cum primăriile din Paris, solidare, vor distribui gratis cu această ocazie săculețe cu semințe de in tuturor celor care doresc.
În același timp, etapa de promovare a inului european ajunge în Italia unde expoziția -instalație Solo Lino semnată de scenograful Philippe Nigro va avea loc la Milano între 5-12 mai pe Via Montenapoleone în paralel cu un parcurs shopping. Următoarea destinație va fi Londra, pe care de altfel abia o aștept – se vede că inului european de rasă de nimic nu-i pasă și nu-i îi e frică de Brexit.

Dincolo de business, cifre de afaceri și comenzi, am observat la târg o mare dorință de umanizare și transparență, dialog și valori reale ca empatia, faptele bune prin acțiuni concrete și ușor de cuantificat. Că e vorba de protejarea naturii, reciclarea resurselor sau toleranță, consumatorul 2018 știe ce vrea și nu ezită să o spună. Dincolo de un produs, un preț și o experiență shopping, el dorește să regăsească calități care să-l asigure – de unde o nouă dimensiune a unui produs, cea morală. Care contează mult. Dacă transparența lanțului de producție devine esențială ca și trasabilitatea, ea asigură calitatea morală a clientul, că e vorba de un brand sau consumatorul final.

Credit foto: Première Vision Paris

Dialog Textil, Martie 2017