alex oproiu im

Un lucru pe care mi l-am dorit dintotdeauna este să avem o școală de modă “ca afară”. Unde să înveți un business funcțional de la cei din interiorul său și cum îți poți descoperi cultiva puterile și talentul pentru a-ți făuri locul în acest sistem. Să-i descoperi valorile, provocările și capcanele, alături de oamenii potriviți pentru tine. Un loc în care să înveți cum merg cu adevărat lucrurile, cum pui osul, ce ai nevoie să stăpânești într-un mediu unde totul pare efemer și ziua de azi este deja cea de alaltăieri.

Țin minte cum am ajuns de la liceul de artă din București la o școală de modă la Paris. Știam să desenez, să pictez, încercasem grafica și scenografia, îl adorăm pe Klimt dar asta nu m-a ajutat cu nimic să fiu pregătită la ceea ce înseamnă cu adevărat un job de designer sau stilist în modă. În școlile din România moda însemna artă, iar să consideri arta ca business devenea o idee mercantilă pe care cel mai înțelept era să o disprețuiești. Pentru că tu trebuia să fii un artist.
Când am aflat că celebrul institut italian de modă Marangoni  a ales Bucureștiul pentru noua sa adresă, mi-am zis că planetele se aliniază și o dată cu ele, și moda românească cu industria internațională de fashion. Cu o tradiție de 83 ani, Istituto Marangoni reprezintă unul dintre actorii semnificativi ai scenei mondiale, formând în modă și lux patru generații de profesioniști (printre foștii elevi de numără Domenico Dolce, Franco Moschino, Alessandro Sartori și Maurizio Pecoraro) și peste 45 000 de specialiști.

Istituto Marangoni (3)

Pe 10 mai a avut loc inaugurarea primului Centru de Informare Istituto Marangoni din Europa Centrală și de Est. După Stockholm, Madrid, Tel Aviv și Jakarta, București devine al cincilea oraș din lume care se poate mândri cu un astfel de proiect. Un eveniment sărbătorit la Epoque hotel unde au fost prezenți designerii români care au urmat cursurile bine-cunoscutei școli ca Bianca Popp, Alexandru Ciucu, Mihaela Toader, Alexandra Fritsch, Ludmila Corlățeanu, Dalia Poleac sau Costina Costa-Foru printre alții cât și invitații din partea institutului, Dario Cattaneo (Sales Manager), Davide Forloni (Europe, Rusia & Turkey Area Manager) și Erez Ovadia designer și profesor Istituto Marangoni.
Managerul structurii românești este Alex Oproiu, designer și reprezentant Istituto Marangoni în România, care de altfel a urmat și el cursurile școlii în Milano. Plăcut și destins, Alex vorbește cu entuziasm despre viitoarele cursuri Marangoni și nu-ți trebuie mult ca să-ți dai seama că este ambasadorul ideal al acestui proiect mult așteptat.

Avem nevoie de centrul Marangoni în România? Desigur, mai mult ca oricând, aș zice, mai ales acum, când suntem înconjurați de schimbările profunde ale industriei. Istituto Marangoni, pe lângă un reper esențial recunoscut mondial, devine o dovadă de încredere și înaltă calitate alături de care știi că ești în direcția bună.

1.  În 2017 Istituto Marangoni figura pe locul 20 în topul Business of Fashion al celor mai bune școli de modă din lume. Pe ce criterii și de către cine a fost aleasă România ca prima țară din Europa centrală și de Est care găzduiește un centru de informare Marangoni? 

România este “insula de latinitate” din CEE, așadar oferă mentalitatea cea mai potrivită de itanlianness-ul Marangoni, fiind singura variantă de țară posibilă. Cât despre clasamente, putem să îl alegem și pe cel de la Fashionista, unde figurăm pe locul 4 :)

2. Din ce puncte de vedere de business al modei România este o țară mai ofertantă decât piața poloneză sau cehă, unde industria modei s-a dezvoltat mai mult în ultimii ani și contextul economic este mai favorabil?
Observațiile referitoare la Cehia și Polonia sunt corecte, pot spune că România reprezintă în acest moment un experiment. Dacă totul merge bine, vom discuta și despre Polonia în viitorul apropiat.

3. Cum ai ajuns să fii implicat în proiectul de lansare al centrului din București și cum ai defini rolul tău? 

După terminarea școlii l-am întrebat pe rectorul meu cum pot să rămân în continuare implicat. Cred că mi-am prezentat bine punctele forte, deoarece a doua zi mi s-a propus să fiu reprezentantul oficial al școlii în România, iar mai apoi managerul noului centru de informare din București, al cincilea din lume. Rolul meu este să promovez școala în rândurile studenților și pe absolvenții noștri în piața din România și nu numai. Sunt un fel de frate mai mare de cele mai multe ori, dar și terapeut în destule ocazii… o grămadă de oameni au nevoie să creadă în ei înșiși, și imi place să cred că ajut un pic pe partea aceasta!

 4. Îmi poți spune cum va fi organizat centrul din România și cum sunt adaptate nevoile pieții locale la oferta voastră de cursuri?

Suntem o parte integrantă a școlii, cu birou, pliante, sală de discuții, filtru de cafea și tot ce trebuie. Avem trei persoane care lucrează full time aici, precum și întregul sprijin al back-office din toate campusurile; de asemenea subcontractăm activitatea de promovare și PR, unde suntem deserviți de o echipă minunată de zece profesioniști… deci o investiție destul de substanțială de resurse, ceea ce arată faptul că suntem aici pe termen lung! Oferta de cursuri este cea internațională, dar ne adaptăm la profilul local al pieței prin oferirea gratuită de workshopuri, cursuri, recenzii de portofoliu pentru liceele de elită din țară etc.

Istituto Marangoni (2)
Istituto Marangoni (5)

5. Targetați un public tânăr dornic să descopere moda sau tinerii designeri care au nevoie de specializare pentru a integra un sistem internațional?
Scopul nostru este să pregătim studenții pentru a se integra în business din primul minut după ceremonia de absolvire. Avem cursuri de licență (3 ani) pentru cei care au terminat liceul, master pentru studenți (1 an), intensivele de 1 an pentru cei care vor să își schimbe meseria (e sinteza cursului de 3 ani). Avem și cursuri de vară (3-4 săptămâni) pentru toată lumea, cursuri de weekend și mastere executive. Online nu facem, cine crede că designul se învață singur în fața ecranului se păcălește destul de tare :)
Prețurile sunt proporționale cu nivelul unei școli care se mândrește cu o rată de angajare de 94% (studiu independent Deloitte) și faptul că 80% din personalul creativ de la Prada, Armani, Versace și Dolce & Gabbana este educat la Marangoni.

 6. Ai urmat cursurile Istituto Marangoni din Milano-ce te-a marcat și ce te-a făcut să dorești să recomanzi mai departe acesta școală? 
Marangoni e o boală incurabilă, m-a afectat suficient de mult cât să nu mă mai pot desprinde. Ce m-a șocat este nivelul extrem, extrem de înalt pe care ți-l cer profesorii! Primele trei săptămâni mi-a vâjâit capul permanent de la eforturile de adaptare la ritmul de lucru. Cu ce rămâi după toate acestea este obsesia pentru calitate. Pur și simplu nu mai poți tolera lucrul de mântuială, în orice domeniu, și cred că de asta are nevoie România, este singura noastră cale de a arde etape și a adopta un adevarat mindset al calității asa cum este practicat la nivel international.

Istituto Marangoni (12)

7. Există un stil recognoscibil al designerilor care au urmat Istituto Marangoni? 
Stilul este al fiecăruia, școala lucrează cu ce aduci tu, nu îți impune absolut nimic. Dar există o trăsătură comună: calitatea, un anumit fler al lucrului bine făcut, o căutare a simplității (chiar dacă prin creații elaborate).

8. Partnerul tău în această aventură este Erez Ovadia, care a lansat centrul Marangoni din Tel Aviv.  Cum s-a născut ideea colaborării voastre și în ce măsură ajutorul lui a fost important?
E o poveste haioasă: înainte să aleg Marangoni, am scris pe facebook tuturor celor pe care i-am găsit pe grupurile de design, cerând păreri. Mi-au răspuns câțiva, abia după niște luni (mailul meu intra în spam!), printre care și Erez. Eram deja convins la momentul acela, dar mi-a plăcut contactul. După ce am agreat deschiderea centrului cu cei de la școală, l-am sunat să îmi dea niște sfaturi. Din nou, contactul a fost excelent, și mi-am dat seama că 1 + 1 uneori înseamnă 3. I-am propus să lucrăm împreună, și cred că rezultatele colaborării se văd deja.

 9. Piața de modă din România este foarte tânără comparată cu cea franceză sau italiană, renumite pentru tradiție, nu îți este teamă că o școală cu un profil atât de înalt este un proiect prea ambițios?

Ce ar fi viața fără risc? Cred că doar ambiția ne poate duce cu un pas înainte, e singura care te face să îți menții încrederea într-un efort de cursă lungă. Ce ne diferențiază de francezi și italieni este sistemul. Nu vreau să inventăm apa caldă, cred că sprijinirea construirii unei comunități de profesioniști, educați acolo unde se crează vârfurile, ne va ridica nivelul național mai repede decât orice autostradă. Sigur, nici acelea nu sunt de neglijat :)

 10. După terminarea unei facultăți de modă, tinerii găsesc foarte greu joburi adevărate în România, motiv din care mulți pleacă din țară. Este un aspect luat în considerare în cadrul școlii, și dacă este, la ce soluții v-ați gândit? 

O întrebare excelentă! Scopul meu este să sprijin cu toate resursele școlii comunitatea noastră de absolvenți, atât în țară cât și în piețele pe care suntem prezenți. Sfatul meu este să se educe, să lucreze puțin pentru branduri importante, să își construiască networkul și mai apoi să revină aici pentru producție. Vor avea business-uri stabile, folosind resursele celor două lumi. Pe termen scurt, intenționăm să începem contactele directe cu industria din România, pentru a oferi oportunități concrete de plasament sau angajare pentru absolvenții noștri, care vor reprezenta un atu dezirabil după absolvire. Să ne gândim că nu angajezi doar un expert în modă, design sau business, ci accesezi un network extern cu care acesta vine deja echipat.
Asta înseamnă valoare adăugată!

Credit foto: Centrul de formare Istituto Marangoni București