web-design-trends-2018

Pe cei de la Carlin Creative Trend Bureau ii stiu de ceva vreme. Ca pentru multi oameni care lucreaza in industria modei, pentru mine colaborarea cu un birou de stil este esentiala si de multe ori m-am intrebat de ce nu gasesc un echivalent in Romania. Carlin este unul din cele 5 birouri de stil frantuzesti importante din lume, alaturi de Peclers, Promostyl, Studio Edelkoort si Nelly Rodi. Iar vestea buna este ca i-am regasit pe cei de la Carlin in premiera la Bucuresti la un eveniment de business, unde am uitat pentru o ora ca sunt speaker, alaturi de Edouard Keller, Head of International Sales la Carlin, ca sa ma duc in public sa iau notite ca in vremurile bune cand eram clienta lor.

Acum cateva zile (intre 13 – 15 septembrie) a avut loc prima editie a targului de profil Textil Technology Show, evenimentul dedicat industriei textile din Europa de Sud-Est organizat de Euroexpo Fairs, unul dintre cei mai mari organizatori de targuri si expozitii business de la noi (Metal Show, Baby Boom Show, Print & Design si Pack Expo, printre altele). Pe langa actori importanti din industrie care au fost prezenti ca expozanti, agenda evenimentului a prevazut o serie de workshopuri realizate de Ateliere Ilbah si conferinte unde au participat specialisti din domeniu ( printre care Roland Biemans sau guru al printului digital pe textile, Mirela Bucovicean fondatoarea Molecul F şi Molecule PR, designerul Andreea Buga, Irina Ditu si Cristi Stamatoiu de la Vizualist, Giovanni Pizzamiglio de la Epson Europe B.V., Traian Luca CEO Gemini CAD Systems, Alina Bistreanu Director General LPP România sau creatoarea Ludmila Corlateanu).
Evident ca m-am entuziasmat si m-a bucurat grozav sa stiu ca vine Carlin la noi pentru Textile Trends Conference – un birou de stil este un membru de seama al industriei de moda si al oricarei industrii creative. Daca vreti un fel de baterist intr-un grup rock, care nu este starul si cantaretul din fata scenei ci este cel care va da ritmul fiecarui cantec.
Faptul ca a participat Carlin in Romania la un event de business unde a fost si invitatul-vedeta inseamna, ca si venirea celor de la Istituto Marangoni, ca am inceput sa crestem. Devenim mari.

 

Ce este un birou de stil?

Acum vreo 7 ani am incercat sa explic, foarte pasionata, ce inseamna un birou de stil si cat de important este sa existe cel putin unul in Romania, o tara recunoscuta pentru colaborarile ei semnificative pe productie cu casele de lux franceze si de prêt-à-porter. De altfel fiecare casa de moda unde am lucrat realiza o parte mare din colectiile vestimentare si de marochinarie la noi.
Inafara de francezii de la Renault Romania, care au imbratisat proiectul cu entuziasm, majoritatea a crezut ca este vorba de facut consultanta la doamne si domni corporate ca sa se imbrace mai bine. Cineva ma intrebase chiar cate croitorese am de gand sa angajez si pe cate ture, pana sa explic ca nu am de gand sa fondez un brand. Parea un concept abstract si nu faptul ca vei putea apela la un partener strategic care iti va oferi o citire a trendurilor adaptata business-ului tau si un studiu aprofundat al consumatorului pentru a intelege in ce directie o ia si ce il va preocupa intr-un viitor apropiat. E bine sa stii ca Vetements este brandul care da tonul, dar oare nu e si mai bine sa stii de ce si cum acest fenomen te poate ajuta pe tine si brandul tau ?
Nu e magie, e multa munca in care un specialist va anticipa solutiile cele mai potrivite tie pentru a avea produsul bun in forma si culoarea buna, la momentul oportun in online sau magazinele fizice. De mai bine de 70 ani acest sistem functioneaza impecabil pentru majoritatea marilor branduri si companii din lume. Oare de ce sa nu ne ajute si pe noi, cu atat mai mult cu cat azi industria modei trece printr-o resetare profunda ?
Personal nu cunosc vreun brand international care sa nu colaboreze cu cel putin doua birouri de stil pentru colectii si produse – casele de moda in care am lucrat colaborau de obicei cu cate trei.

 

Carlin Creative Trend Bureau – magicianul francez

Creat in 1947, Carlin lucreaza azi in 25 de tari din toata lumea si numara peste 40 de colaboratori din domenii foarte variate cum ar fi moda, industria cosmetica, alimentara, de decoratiune de interior, agentii de publicitate sau industria automobila. O munca minutioasa de anticipare, luat constant pulsul pietei, pe care Carlin o practica de multi ani in Asia, America sau Europa. Colaborarile se pot face in mai multe feluri, biroul de stil are patru oferte actuale de business pe care le personalizeaza dupa chipul si infatisarea clientului:

  • strategie (marketing, Brand DNA sau Brand platform)
  • produs (creatie de colectii si follow-up, ghid de buying, audit de colectie, sourcing de materiale si directie stilistica),
  • culoare (book si gama personalizata, creatie exclusiva de culori)
  • tendinte (studii prospective, studiul consumatorului, continut editorial).

 

Edouard Keller (Carlin Creative Trend Bureau Paris)

Edouard Keller, Head of International Sales (Carlin Creative Trend Bureau Paris) dupa Trends Conference de la Textil Technology Show din Bucuresti

Edouard Keller este tanar, inalt si o prezenta foarte placuta. Te asculta cu atentie si curiozitate, ceea ce duce la discutii captivante. Ca un adevarat profesionist a tinut sa se uite la prezentarile tuturor celor din prima zi de targ, pentru a-i cunoaste mai bine. Recunosc ca am avut emotii sa stiu ca sunt in acelasi panel cu el, emotii care mi-au trecut cand am vazut cat de relaxat si cool era Edouard si ca aveam multe puncte de vedere comune pe care le abordam in prezentarile noastre.
Cu toate ca aceasta a fost prima sa calatorie in Romania, domnul Keller este familiar cu productia romaneasca prin experienta sa anterioara de designer. A cunoscut atu-urile produselor realizate in atelierele romanesti si la discutia pe care am avut-o cu el in pauza, dupa prezentare, l-am gasit sincer interesat de brandurile locale, evolutiile lor si de posibilitatile reale ale pietei noastre.

De aceea alegerea sa nu a fost intamplatoare cand a prezentat in cadrul conferintei Textile Trends din 13 septembrie de la Romexpo influentele generale ale sezonului de toamna-iarna 2019/2020, pe care aveam sa le descopar in detaliu o saptamana mai tarziu la Paris, in cadrul renumitului targ Première Vision.
« Lumea nu mai doreste sa aleaga intre placere si etica, le cauta pe amandoua impreuna.» O concluzie de care se vorbeste mult in masura in care azi avem nevoie de transparenta si de confirmarea ferma ca prin lucrurile pe care le cumparam si le consumam, de orice fel ar fi ele, sa facem un bine si pe nimeni sa sufere. Ca e vorba de materie prima si obtinerea ei, pana la mainile celor care vor lucra din greu sa-i dea forma finala care va incanta un client.
Trendurile nu se mai rezuma de mult la care este it bag-ul sezonului, care este culoarea dominanta a iernii urmatoare la ultima prezentare de moda de la Paris Fashion Week sau Milano. Avem nevoie de o analiza mai profunda a schimbarilor care conditioneaza consumul de haine, de alimente, de cosmetice sau orice alt produs. Avem nevoie sa intelegem ce-i motiveaza pe consumatorii de maine si nu atat ce vor sa cumpere ci de ce.

 

Efectele miscarii Anti Fashion

Diminuarea apetitului consumerist pentru moda, incitat de miscarea anti-fashion si constientizarea efectelor negative ale culturii fast-fashion creaza noi cereri si contureaza un spirit de comunitate important.
Prabusirea imobilului din 2013 la Rana Plaza, in Bangladesh si moartea a 1 135 de oameni, este considerat azi nu numai cel mai mare dezastru industrial al tarii dar si al modei internationale. A fost nevoie de Rana Plaza ca marele public sa vada culisele unei modei pe care o asteapta cu nerabdare in magazine si sa inteleaga sistemul ei. Un eveniment care, in contextul actual, conforteaza consumatorul sa ceara brandurilor transparenta lantului de productie si adevarul despre produsele pe care le cumpara. Tot asa consumatorii au inteles puterea pe care o detin vizavi de branduri si cum o pot folosi pentru a imbunatati lucrurile si a schimba obiceurile. Si nu, nu este utopie.
Acest lucru ii incurajeaza sa se organizeaza in grupuri si asociatii din ce in ce mai puternice care incep sa dicteze viitoarele directii de consum si creaza noi piete.

O notiune esentiala pe care am mentionat-o in prezentarea mea de la targul bucurestean si pe care am regasit-o cu placere in discursul lui Edouard Keller este ideea de a nu mai astepta ca statul si autoritatea sa rezolve problemele cetatenilor sau a comunitatilor, o initiativa deja pusa in practica in mai multe tari din lume. Ci de a avea curajul de a-ti creea propria viata, sculpta propriul viitor, de a inova alaturi de cei care-ti impart viziunea si care-si doresc ca si tine sa se intample lucruri pozitive. Ceea ce implicit duce la cresterea spiritului activ al comunitatilor si a reactiilor lor, ca e vorba de business, viata personala sau lifestyle.
De cate ori nu ai auzit in jurul tau « eu las totul balta si ma duc sa cresc capre in munti, esti liber(a) sa vii cu mine ? ». Ei bine, sunt oameni care chiar au pus-o in practica si nu le este deloc mai rau.

 

Reciclare, upcycling si sustenabilitate

Un alt subiect important pentru Edouard Keller si Carlin este reciclarea, refolosirea si sustenabilitatea. In moda ele devin noile instrumente de lucru, adevarate arme de lupta pentru o moda etica, echitabila, durabila si curata. In felul acesta principiile consumatorilor intalnesc lipsa de materii prime, dar si creativitatea si utilizarea deseurilor produse de ultimii ani de un fast-fashion agresiv si inutil. O rezolvare care aduce autenticitate si originalitate in topul solutiilor inteligente oferite de designeri, specialisti, ingineri sau cercetatori si care explica amploarea fenomenului DIY: avem chef si simtim nevoia de a crea prin mijloacele proprii. Iar a re-gandi inovarea duce in mod logic la sistemul de economie circulara, de care se vorbeste atat de mult in ultima vreme. Dincolo de discutii, se dezvaluie un fel pragmatic si pozitiv de a vedea viitorul, de a re-compune stilul de viata urban intr-un mod in care reutilizarea si reciclarea ceea tot ce se arunca devine centrala.

blog-headers-diy-2

Daca se cumpara din ce in ce mai putine haine si accesorii, in schimb se consuma mai multa mancare de calitate, ca o prelungire fireasca a nevoii generale de bine. Preocuparea pentru o hrana superioara, explozia pietei bio, vegan sau raw, a dus la o evolutie importanta a industriei alimentare in ultimii ani care influenteaza direct toate celelalte industrii si domenii.
Pentru Carlin ideea se va oglindi in moda prin alegeri de texturi, culori sau volume imprumutate industriei de food, asocieri neasteptate si placute. O canapea moale care arata ca un marshmallow sau o piele sintetica roz cu o textura ca de ciocolata pentru o jacheta – aspectul unui produs devine si mai important, insa in alt fel. Pentru a traduce noi senzatii de confort prin culori inovante imprumutam palete de culori acidulate, delicate sau stralucitoare sau chiar o gama larga de maro chocolat. Texturile devin onctuoase, satinate sau lucioase, reamintind creme de vanilie si glazuri inovante de zahar. De ce nu m-ar face o bluza de matase cu falduri sa intru in prima cofetarie sau sa visez la un ecler de la French Revolution ?

 

Si lumina se facu

Pentru a sublinia aceasta noua dimensiune ne ajutam de lumina care va juca un rol esential prin felul in care va fi folosita. Ea va deveni creativa si va inspira mai departe la randul ei. Asa ajungem la o punere in scena sofisticata a produselor (sa ne gandim la lansarile de produse cosmetice a marcilor de lux de exemplu).
Elaborata si gandita ca parte dintr-o scenografie, lumina da un plus vitrinelor si se joaca cu interiorul magazinelor prin tehnici imprumutate teatrului sau ambiantei nightcluburilor. Dincolo de prezentarea unui produs, lumina contribuie la povestea acestuia si va da o nota inedita experientei finale a consumatorului. Tehnicile folosite pentru a reda noi dimensiuni culorilor sau texturilor devin complexe si o meserie in sine. Acum ca v-am atras atentia, incercati sa priviti cu atentie in magazine. Veti oberva ca nu mai e vorba doar de singuraticul neon-ul economic din tavan, ci ca au aparut o multime de subtilitati care va vor da idei.
Edouard Keller remarca cum acest trend va inspira mai departe un grafism dinamic cu accente 80’s pentru universul make-up-ului sau asocieri vii de culori si desene pentru diverse imprimeuri textile, imprumutata designului de semnalizare urbana.

jpeg

Provocateur, night club din Four Seasons Resort Dubai

O alta idee fundamentala este legata de traditiile noastre si felul in care vom evolua cu ele. Felul in care ele ne linistesc si sunt baze solide pentru noutati. Privite cu nostalgie, traditiile readuc ritualuri si mestesuguri vechi in centrul unui cotidian saturat de prea multa informatie, si ne ajuta sa ne reconectam cu noi insine. Ele vor ajuta sa ne construim o alta lume, unde contrastul intre nou si vechi aduce pe langa confort, creativitate si alte surse de inspiratie.
In jurul nostru este din ce in ce mai clara dorinta de a fonda sau de a crea o societate mai buna, de unde aparitia comunitatilor care isi apara propriile legi, o societate cu care sa fim in armonie, care sa raspunda nevoilor si stilului nostru actual de viata.

Amestecul dintre vechi si nou va duce la hibridare, la creatia de noi functii pentru obiecte clasice sau la functii multiple. Hibridarea nu este o idee recenta, este suficient sa ne uitam cu cata tehnologie sunt incarcate toate produsele din jurul nostru, de la pasta de dinti care, pe langa functia uzuala, azi are functii de reconstruire a emailului dentar si mergand pana la canapelele ce pot deveni rucsace.
Necesara in design si in crearea unui produs mai bun, hibridarea este si raspunsul la nevoia noastra de a simplifica si eficientiza ce ne inconjoara. Nu ne dorim oare cu totii sa apasam pe un singur buton sau sa avem inelului Arabelei ca sa rezolvam curatenie, haine de spalat , lectii, cina pentru 10 invitati sau un program special pentru copii?
Recunosc, eu tot mai sper ca Chanel sa anunte pentru Craciunul acesta cutia de facut make-up pe care am aplaudat-o in filmul The 5th Element (stiu, acum multe dintre voi veti zambi si veti fi de acord cu mine). Sau cum am vazut pe Instagramul unei prietene « Siri, please remove my make-up.»

Daca apreciem formele clasice si materialele traditionale ne asigura (cine nu are o camasa alba impecabil croita sau un palton dintr-un tweed de lana sa ridice mana sus), avem nevoie sa vedem si ca ele evolueaza. Cum pomeneam mai sus, acestea vor capata inafara de un nou design poate si noi functii cand e vorba de transformarea formei de camasa de bunic sau reinterpretarea unui jeans clasic pentru o garderoba moderna si atemporala. Pentru ca dupa atata fast-fashion, vrem calitate si slow fashion pe termen de durata nedeterminata.

Tot in ideea de a aprecia simplitatea lucrurilor intervine si nevoia crescanda de a lua distanta fata de lumea virtuala, ca o dieta binevenita. Avem aplicatii pentru tot si orice in ideea de a ne elibera si simplifica traiul, dar ne petrecem timpul cu ele in loc sa profitam de timpul liber oferit de ele. Le lasam usor sa ne ritmeze viata. Suprasaturam cotidianul cu emotii virtuale, unde smartphone-ul a devenit indispensabil. Un obiect care trezeste si sentimente opuse, ca cel de-a uita de telefon si tot ce poate el sa faca. Americanii au gasit deja o solutie (daca mergeti pe site veti vedea ca e sold out) care se numeste The Light phone, un telefon minimalist limitat doar la apeluri si 9 speed dials. What else ?

 

O noua idee de lux

Fascinatia care exista astazi pentru cercurile privilegiate si stilul lor de viata (este suficient de remarcat succesul constant al aventurilor familiei Kardashian si nu numai) influenteaza si ideea de lux, alimentata de dorinta vie de cat mai multe calatorii. Ne dorim sa ne putem misca cu viteza luminii in cele patru colturi ale lumii cu mijloace somptuoase, care devin noile semne de bunastare. Departe de a afisa ostentativ semne personale ale bogatiei, noul lux inseamna mai ales produse rafinate cu un design de inspiratie arty unde finisajele aurii sunt departe de a fi bling bling.
Sau accesul la experiente inedite rezervate to «happy few», cum ar fi criogenizarea realizata in 2017 de prima femeie din China, Zhan Wenlian. Care va asigur nu are nimic de-a face cu criogenizarea lui Han Solo in Razboiul Stelelor.
Daca nu avem nicio dovada pana acum de reversibilitate a mortii, ideea de imortalitate fascineaza si provoaca nu numai cercetatorii si stiinta.
Ca si in celelalte tendinte, si in lux se cauta un sens profund care, dincolo de forma, sa poata aduce o satisfactie mai personala si mai adanca. Nu mai este important sa arati ca ai mai mult decat ceilalti, ci ca ai ales experiente insolite care te vor face sa te simti bine.

Concluzia conferintei Carlin despre trenduri pentru anul ce vine este o evolutie fireasca a timpurilor in care traim si a rezolvarilor pozitive pe care le cautam intr-un prezent anxiogen umplut de crize de tot felul. Ca si cand am privi printr-o pereche cu totul noua de ochelari o restructurare profunda a felului nostru de a trai, de a cumpara, de a produce, de a comunica si de a ne inconjura cu altfel de elemente si lucruri, de la cele mai mici la cele mai mari.
Dincolo de tendinte, prin prisma atenta si asumata a unei industrii mai responsabile si mai etice, ne pregatim pentru timpuri noi interesante si surprinzatoare care ne vor cere, daca nu sa reactionam, in mod sigur sa ne adaptam rapid.

 

Credit foto: Textil Technology Show, Provocateur – Four Seasons Resort Dubai, Pinterest