IMG_0502 Bis bis

Gala UAD a sărbătorit anul acesta 25 ani de existență și a fost marcată de un dublu eveniment – prezentarea colecțiilor absolvenților și expoziția aniversară. Ocazie ideală de a pătrunde în viitorul imaginat de tinerii absolvenți de la secția de modă din Cluj și de a vedea unde se află astăzi foștii studenți.

 

Poluare și acceptare socială. Deprimă și depresie. Vrăjitoare și forțe oculte. Reciclare. Romantism, dark side, magie și, printre altele, o nouă dimensiune a feminismului care-și caută rădăcinile în epocile întunecate ale istoriei. Colecțiile 2019 prezentate de absolvenții secției Modă a Universității de Artă și Design din Cluj au fost mai încărcate ca niciodată de realitatea apăsătoare care ne înconjoară, în care nu foarte mulți au putut sau au dorit să aducă optimism și culoare. Departe de a încerca o evadare prin design, conceptele și hainele văzute au atras atenția ca un leitmotiv al vremurilor cam negre și anxiogene prin care trecem. Dacă fantasticul și personajele mitologice oferă adesea porți către o lume mai pozitivă, acum și ele au fost populate de referințe sumbre și lipsite de speranță – care se pare că a rămas închisă într-o cutie a Pandorei rezervată millennials-ilor.

În fiecare an aștept cu o anumită nerăbdare Gala UAD. Știu că voi fi surprinsă, știu că voi avea cel puțin câte un coup-de-foudre fashionisto-creativ, știu că mă voi bucura de cel puțin un cântec preferat ascuns în soundtrackul spectacolului, pe care îl voi fredona mai multe zile după eveniment. Dar și că voi fi curioasă cum au evoluat cei pe care i-am cunoscut la Licență și pe care îi voi vedea luptându-se mai departe cu un Master. Și să văd unde se află absolvenții de acum doi, trei sau patru ani, dacă sunt mulțumiți sau nu.

Prezentate în frumoasa sală a Operei Naționale din Cluj, cele 13 propuneri ale tinerilor de la Licență și cele 12 colecții de la Master au reprezentat selecția celor mai buni studenți ai anului. E sigur una din cauzele pentru care evenimentul anual este unul dintre cele mai urmărite și importante ale industriei – pentru exigența, calitatea și standardele pe care echipa din spatele Galei le impune constant de mulți ani și în spiritul în care sunt educați artiștii de mâine.

Creând încă din facultate reflexele esențiale unui viitor profesionist al modei, Gala UAD devine un ultim examen care acționează ca o punte bine venită între diverșii actori ai industriei (presa de specialitate, producători sau branduri). An de an, Gala confirmă orientarea și strategia pedagogică justă a acestei universități de prestigiu care a știut să creeze o amprentă “made in UAD” dincolo de mediul universitar, de industria ușoară românească și de granițele ei.

 

IMG_9658

Backstage, ultimele pregatiri inainte de inceperea evenimentului. Gala UAD 2019, Opera Nationala din Cluj

 

Presiunea acestui an a fost mai importantă cu cât 2019 este și un an aniversar.  Înființată acum 25 de ani, Gala UAD a acompaniat aproape 700 de absolvenți și tot atâtea “povești” cum spune doamna Prof. Univ. Dr. Elena Basso Stănescu, cea care a îmbrățișat de la început acest proiect. Și căreia îi revine de fiecare dată plăcerea de a însoți live în seara evenimentului emoțiile fiecărui student și povestea fiecărei colecții în timpul scurt rezervat primelor defileuri dar și ultimelor clipe de școală. Cu toate că o ascult de aproape 6 ani, abia anul acesta mi-am dat seama de ce îmi place să-i aud vocea: îmi aduce aminte de prezentările de modă ale lui Jean Paul Gaultier care folosea sistematic ca un chic ultim vocea jurnalistei Elisabeth Quin pentru a reda show-urilor sale un parfum “à l’ancienne” unde manechinele apăreau ținând numerele pasajelor lor ca în anii 50.

Alb, negru si gri a fost gama cromatică câștigatoare a promoției 2019, subliniată de volume supradimensionate, straturi, țesături cu efecte metalice și paiete. Detaliile au fost încărcate sau foarte lucrate și s-au regăsit atât în conceptele colecțiilor, în propunerile de machiaj, în accesorii cât și ca punct esențial în procesul de executare a pieselor vestimentare. Ce am apreciat la vizita în culise a fost, încă o dată, atenția și grija cu care au fost realizate hainele sau imprimeurile care au conturat aspectul vizual și creativ al colecțiilor.

Ce mi-a plăcut din colecțiile de Licență

Emöke Bene – Essential

Prin puritatea liniilor și o viziune arhitecturală elegantă, tânăra studentă a știut să reducă la esențial formele alese obținând siluete lungi, destructurate și suple. Frumos realizate, Emöke a impus haine pentru un look bine gândit și atemporal într-o gamă de griuri lejere, veșminte care pot fi luate și puse fără nicio grijă direct într-un concept store. Voi aștepta cu interes să văd ce va pregăti Emöke pentru diploma de Masterat.

 

Emöke Bene – Essential, Gala UAD 2019. Pantofi Mihaela Glavan

 

Mădălina Mihalcea – The Front Row

Cu un deosebit simț al materiei, cele cinci siluete prezentate de Mădălina nu mi-au evocat rigiditate sau influențe militare așa cum a fost menționat în descrierea proiectului ei. Ci mai degrabă o fluiditate frumos așezată și jocuri de texturi, străbătută de influențe 90’s prin volume largi și un joc de puncte, linii drepte sau curbe în tonuri ce treceau de la alb la negru prin diverse intensități de gri texturate.

 

Madalina Mihalcea, The Front Row, Gala UAD 2019. Pantofi: Mihaela Glavan

 

Cerasela Nicoară – Industrious

Pentru prima colecție cu elemente sportwear prezentată la Gală, Cerasela aduce noțiunea de streetwear într-o zonă colorată creată cu ajutorul unor materiale tehnice. Siluete sunt fresh, nuanțate de un color-block oranj – albastru care se joacă pe alocuri cu un print discret sau cu dungi vii, strategic așezate pe câte o mânecă sau pe pliul unei fuste. Pentru sunet, piesa “Hurricane” a grupului 30 seconds to Mars a completat sonor dimensiunea industrială și funcțională a conceptului.

 

Cerasela Nicoara, Industrious, Gala UAD 2019

 

Camelia Fodor – When our lips touch, you’ll die a little death

Estetica urâtului devine aici o poveste romantică întunecată unde moartea este tratată cu o bună doză de umor, în ciuda descrierii dramatice care menționează monștrii, teroare, neînțelegere sau disecție. Siluetele capătă un iz baroc, transpuse printr-o paletă de griuri saturate, unde țesăturile sunt lucrate cu efecte (șifonate, aplicații, detalii metalice sau imprimeuri) și crează noi volume. In coronițele florale care dau ultima tușă outfiturilor Cameliei a fost ascuns printre flori câte un ochi stilizat sau o pereche de buze – vă asigur, absolut nimic indecent sau sinistru.

 

Camelia Fodor, When our lips touch, you’ll die a little death, gala UAD 2019. Pantofi Mihaela Glavan.

 

Tudor Halațiu – Lux Lumen

Problema mea principală cu această colecție a fost că … nu am putut deloc alege ușor o singură siluetă, atât de mult mi-a plăcut. Una dintre cele mai omogene și puternice colecții ale “recoltei” UAD 2019, propunerea lui Tudor a fost un drum de lumină aurie între opulență, religie, spiritualitate și un spectacol cu accente magice. “Am vrut să fac cea mai tare colecție de anul acesta” mi-a mărturisit el după eveniment. Ca și faptul că a reușit ca printr-un miracol să facă toate cele 6 outfituri (din care am văzut doar cinci la show) cu un singur croitor. Dacă i-a reușit acest exercițiu este cu siguranță din cauza pasiunii  și determinării cu care a muncit la proiectul său de Licență, impregnate de o notă foarte personală.
Tudor, aștept anul viitor să văd ce faci la Masterat!

 

GFTSP3zb

 

Ce mi-a plăcut din colecțiile de la Master

Corina Cigodaru – Chernobyl

Îmi aduc perfect aminte de colecția prezentată de Corina la Licență acum doi ani și cât de mult îmi plăcuse. Poate de aceea piesele și conceptul propuse de ea de data acesta nu m-au luat prin surprindere. Au fost încă o dată ieșite din comun. Când am auzit că este vorba de o temă grea și răsunătoare ca Chernobyl, întâi mi-au apărut în minte frânturi si imaginile serialului controversat de care se vorbește atât de mult în ultimele luni  și pe care personal nu l-am putut vedea până la capăt. Plecând însă de la ideea de specii pe cale de dispariție, piesele Corinei care au defilat pe scena Operei au oglindit revolta față de o tragedie și o eroare pe care încă încercăm să o înțelegem. Culorile vii, mixul de țesături și imprimeurile au creat contraste puternice pentru siluete feminine și masculine care chiar dacă erau însoțite de cuvântul  “toxic”, au creat un rezultant energizant și plăcut ca un pahar de șampanie rece.

 

aZeh4cTw

Corina Cigodaru, Chernobyl, Gala UAD 2019

 

Corina Cigodaru, Chernobyl, Gala UAD 2019

Adriana Cerghizan – Atomic Cocktail

Una dintre colecțiile mele preferate, Atomic Cocktail a fost dovada unei maturități creative punctată de alegeri inspirate frumos structurate. Plecând de la stampe japoneze, cocktailul Adrianei a avut ingrediente asiatice și siluete extrem de feminine care s-au jucat cu nuanțele de negru și bleumarin, printuri florale prețioase, croiuri ample și originalitate. Grija pentru detalii, de la felul în care au fost realizate piesele până la accesoriile special create, m-a impresionat prin subtilitatea și rafinamentul ideii dar și al execuției.  Spectacolul oferit de Adriana a fost nu doar unul armonios, ci o adevărată ilustrație au mieux a ceea ce înseamnă școala clujeană de modă. Îi doresc mult noroc mai departe tinerei absolvente – and keep up the great work!

 

P_K_nxBt

Adriana Cerghizan, Atomic Cocktail, Gala UAD 2019

 

Evelyne Lörincz – Femme d’intérieur

Elemente de interior versus exterior ce pot părea contradictorii se întâlnesc la Evelyne într-o colecție echilibrată și plăcută unde aceasta se joacă cu proporțiile hainelor între partea superioară și cea inferioară. Materii fluide și mătăsoase sunt mixate îndrăzneț cu imprimeuri florale asociate, de exemplu, o rochie este asortată o jachetă ca o pufoaică lejeră oversize. Rozul intens formează color block cu un oranj viu, iar verdele saturat se întâlnește cu negrul lucios pentru o siluetă cu volume moderne. Croiurile sunt ample, mânecile lungi și detaliile au accente opulente, iar rezultatul este feminin și agreabil.

 

Ozhxjf7g

Evelyne Lörincz, Femme d’intérieur, Gala UAD 2019

 

Gyöngyver Kiss – Le Temps Perdu

Surpriza la Gyöngyver a constat atât în tema colecției ei, ciocolata și amintirile legate de ea, cât și în maniera în care aceasta a ales să o trateze. Munca minuțioasă și atentă de pregătire a fiecărei piese a îmbinat o serie complexă de printuri foarte lucrate, inspirate de vizualuri de ambalaje vechi de ciocolată și imprimeuri romantice Rococco. Imprimeurile, delicate, au decorat la propriu forme ușoare care îmbracă parcă plutind corpul. O adevărată călătorie vizuală, poetică, îmbrăcată sonor de versiunea Primăverii lui Vivaldi în interpretarea lui Max Richter. Poate că am fost influențată de faptul că această Primăvară se întâmplă să fie și una din piesele mele muzicale preferate, dar nu putea fi mai bine aleasă pentru a reda acel plus de emoție indispensabil unui bun spectacol.

 

Gyöngyver Kiss, Le temps Perdu, Gala UAD 2019

Expoziția aniversară Gala UAD 25 ani

Organizată în Sălile Universale de la parterul Palatului Bánffy din Cluj, expoziția a cuprins lucrările a 85 de absolvenți UAD selecționați din mai multele sute care au fost studenții secției de modă.
Creațiile lor recente au fost grupate atent în șase zone: Tradiție/ Inovație, Deconstrucție/Reconstrucție, Sofisticare Modernă, Fashion/Art, Styling/Creeare de Imagine și Ilustrație de modă. Într-un cadru ingenios curatoriat de Lucian Broscățean, directorul artistic al Galei UAD, veșmintele, accesoriile și ilustrațiile au fost un moment emoționat pentru mulți, într-un spațiu devenit dintr-o dată prea mic.

L-am regăsit cu plăcere pe Amir Doboș alături de ilustrațiile pentru MAC realizate de Amalia Boț sau siluetele create de Crina Bulprich, Cătălin Vălean pentru ATU Body Couture, Andreea Castrase, Emese Bako, Alexandra Coșnarovici, Aliz Simon, Dan Arcuș, Andra Clițan, Sabina Pop sau Linda Szabo printre alții.

Mențiune specială rochiei semnate de duo-ul creativ Ela Ancuța și Raul Lazăr pentru brandul Irina Schrotter sau pieselor complexe de lenjerie/corset realizate de Alina Grinea,  Kati Venczel sau Anca Câmpianu în colaborare cu o echipă de tehnologi și “multe doamne simpatice care au cusut de mână fiecare element” cum mi s-a precizat de la Jolidon, unul dintre partenerii de încredere  ai Galei UAD de la prima sa ediție. O readucere aminte și o frumoasa subliniere a muncii depuse de 25 de ani incoace de tineri studenți îndrumați de profesori valoroși și care în mare parte au devenit personalități apreciate în domeniu.
Expoziția se poate vizita doar până pe 14 iulie.

Mulțumesc echipei UAD și tuturor celor care au făcut din acest eveniment special încă o dată o ocazie minunată de a descoperi și susține designul românesc.

Credit foto runway: COSTRUT 

Backstage & cover: arhiva personală, Stefan Buga și Tudor Almășan

 

IMG_9643

Backstage, inainte de prezentare modelele Alinei Damsa, Gala UAD 2019

 

DSCF4312

Backstage inainte de event, Gala UAD 2019, Opera Nationala Cluj. Foto: Stefan Buga

IMG_0015

IMG_0016

Alina Grinea cu ajutorul echipelor Jolidon, Gala UAD 2019, Cluj

 

IMG_9985

Ela Ancuța și Raul Lazăr pentru Irina Schrotter, Gala UAD 2019, Cluj

 

66424042_2823575804336454_6693365699391258624_o

After Party Gala UAD 209, foto credit Tudor Almasanu