Părul negru tuns à la garçonne, ochi imenși, o siluetă sculptată de un corset și picioare interminabile – așa era Zizi Jeanmaire pentru mine. Mademoiselle Jeanmaire, cum o numeau Serge Gainsbourg, cântăreața Barbara sau Yves Saint Laurent, ne-a părăsit cu discreție vineri, 17 iulie, la vârsta de 96 ani.

 

Pe Zizi Jeanmaire am descoperit-o cu celebrul “Mon truc en plume”, un număr coregrafic de music-hall care m-a marcat multe zile la rând prin simplitatea dar și ingeniozitatea sa. O balerină îmbrăcată în negru și un evantai enorm din pene roz dansau împreună pe ritm exotic si totusi extrem de parizian.  După ce am văzut cele câteva minute cu Zizi Jeanmaire, nu mă gândeam decât cum să improvizez acasă din orice niște evantaie din pene de struț ca să fac și eu ca ea. Aveam deja hainele negre de la cursurile de dans clasic și chiar un pullover cu paiete de la bunica, penele îmi mai lipseau, spre disperarea părinților dar încântarea bunicilor. Cred că eram prin clasa a IVa, stabilisem să devin o scenografă celebră care îi va îmbrăca pe toți și mă fascina baletul clasic și punerile în scenă moderne.

Coreografia minimalistă și felul în care Zizi se mișca, creând un personaj dintr-un simplu evantai erau nu doar cu totul noi și ieșite din comun, dar un exercițiu amuzant, vizual și foarte senzual în același timp, care cerea să te uiți de mai multe ori la el ca să-l înțelegi. Zizi era atât de diferită de celelalte dansatoare care îmi plăceau ca Margot Fonteyn sau Sylvie Guillem, încât m-a intrigat. Iar când mă intrigă ceva sau cineva, mă apuc conștiincios să caut cât mai multe despre lucrul respectiv ca să-l înțeleg.

Urma să o descopăr pe Zizi Jeanmaire în Carmen, rolul ei emblematic din opera lui George Bizet, cu o coregrafie făcută sur mesure de viitorul ei soț, coregraful și dansatorul Roland Petit. Aici Zizi m-a cucerit definitiv și irevocabil. Pentru o lucrare creată în 1949, această Carmen era extrem de rock’n roll și androgină pentru mine – avea părul scurt, era foarte îndrăzneață, jucăușă și modernă, într-o perioadă în care mi se părea că Gene Kelly și partenerele lui elegante impuneau un stil de dansatori romantici și bine crescuți.

Coafura lui Zizi, o tunsoare băiețească gândită de Roland Petit pentru rol, a devenit semnătura ei stilistică pe care și-a păstrat-o toată viață. De altfel, dansatoarele care interpretează Carmen în coregrafia lui Petit poartă toate o perucă cu părul scurt, negru și… un corset. Zizi Jeanmaire va povesti mai târziu cum Carmen și experiența cu Roland au făcut-o să-și găsească personalitatea și puterea de seducție pe scenă, dar și să realizeze dramatismul pe care-l putea exprima într-un rol. O perioadă de euforie totală, cum o descriu amândoi, care a ajutat-o pe Zizi să devină, grație lui Roland Petit, dansatoarea pe care o cunoaștem  azi. Eu sunt convinsă că acea chimie și compatibilitate dintre cei doi balerini a format poțiunea magică perfectă de care fiecare avea nevoie ca să existe și să devină, alături de celălalt, cea mai bună variantă a sa, lucru dovedit de istoria lor.

În izolare m-am uitat pe HBO Go la excelentul serial american “Fosse/Verdon” despre un alt cuplu extrem de cunoscut de dansatori, cam din aceeași perioadă, Bob Fosse și Gwen Verdon, interpreta originală a music-hall-ului Chicago. Cu toate că au avut vieți diferite pe continente diferite, am făcut mental o comparație gândindu-mă cum ar ieși un serial despre Roland Petit și Zizi Jeanmaire, unul dintre cei mai mari coreografi francezi și una dintre cele mai remarcabile dansatoare franceze, prieteni cu Jean Cocteau, Yves Saint Laurent sau Serge Gainsbourg.

 

Zizi Jeanmaire in costum de scena in anii 60

Baletul & Opéra de Paris, un punct comun de plecare

Roland Petit si Renée Jeanmaire (încă nu o chema Zizi) s-au cunoscut școala de dans a Operei de Paris. Aveau fiecare 9 ani și visau la fel de mult să devină balerini. Dacă Zizi a decis să plece de la operă la 19 ani dorindu-și să fie cunoscută și pentru altceva decât balet clasic și interpretarea lui Giselle, Roland Petit fondează în 1948 și la doar 24 ani propria companie de dans, Les Ballets de Paris.

Un an mai târziu Petit va pune în scenă Carmen cu Zizi în rolul principal. Succesul este enorm, iar  spectacolul va fi jucat pe marile scene din Londra , Paris cât și pe Broadway. Cei doi devin celebri, iar manechinele și actrițele la modă își scurtează părul à la Zizi după ce revista Vogue va adopta look-ul ei. Sunt aproape sigură că moda părului scurt din anii 60 este rezultatul influenței dansatoarei pariziene asupra unei întregi industrii – este suficient să vă uitați puțin la Shirley McLaine, Audrey Hepburn, Liz Taylor sau Mia Farrow în perioada aceea.

Carmen rămâne și astăzi o referință majoră, pe care orice dansatoare visează să o interpreteze măcar o dată. În ciuda diverselor balerine care au ales să joace rolul pe scenă, nu am mai văzut vreuna care să redea o Carmen cu accentele de spiriduș aduse de Zizi, fără a știrbi cu nimic senzualitatea personajului.

Mama lui Roland, Rose Repetto, și viitoarea creatoare a brandului Repetto, urma să aibă o relație strânsă cu Zizi, care îi devine nora în 1954 când cei doi se regăsesc la Hollywood pentru a sărbători Anul Nou. Zizi Jeanmaire și Roland Petit vor face coperta revistei Paris Match pentru ediția de ianuarie, sub titlul “Insurățeii Noului An “. Cei doi urmau să fie nedespărțiți până la moartea lui Roland în 2011.

 

Proaspat casatoriti, Zizi Jeanmaire si Roland Petit sunt “Tinerii casatoriti ai noului an” pentru editia de ianuarie Paris Match 1955

 

Zizi, dansatoarea atipică & muza lui Yves Saint Laurent  

Dacă Zizi a învățat dansul ca balerină clasică, nu i-a fost teamă să mixeze și să exploreze zone ca teatrul, televiziunea, baletul și dansul contemporan, filmul, comedia muzicală sau cabaretul ceea ce a făcut-o să fie considerată o artistă completă și o dansatoare atipică. Iar colaborările și prietenia lui Zizi cu Yves Saint Laurent aveau să confirme și statutul ei de pariziană chic.

La Hollywood, Broadway sau marile săli pariziene de spectacol, pofta de viață și energia lui Zizi, susținute de Roland Petit, erau primite cu aplauze indiferent dacă Zizi aducea un spectacol de cabaret somptuos sau un balet de muzică clasică. Lui Zizi îi plăcea mult să și cânte, ceea ce i-a inspirat pe Serge Gainsbourg sau Barbara să compună pentru Mademoiselle Jeanmaire.

Pasiunea lui Zizi pentru producții spectaculoase de music-hall se dezvoltă de la o producție la alta, iar colaborările ei pentru proiecte mai ambițioase devin standarde. Așa o “mimodramă” a lui Jean Cocteau devine “Jeune homme et la mort” , unde Zizi apare alături de Rudolf Nureyev (aici versiunea filmată, este un must) iar Carmen va fi reinterpretată alături Mikhail “Misha” Baryshnikov (personal îl prefer lui Roland Petit în rolul lui Don José, dar cine nu cade sub vraja lui Baryshnikov?).

Yves Saint Laurent a fost cel care i-a creat dansatoarei costumul din “Mon truc en plume” în 1961. După această primă reușită (clipul intreg mai jos), Yves Saint Laurent a continuat să-i creeze hainele și costumele de scenă timp de 40 ani. Așa Zizi i-a devenit nu doar muză, dar și prietenă fidelă.

La muzeul Yves Saint Laurent din Paris cred că am văzut peste 300 de schițe, crochiuri sau fotografii cu propunerile designerului pentru spectacolele lui Zizi și Roland, de la rochii foarte grafice la haine de smocking, trenciuri sau costume pentru dansatorii lor. Mi-a plăcut să observ evoluția liniilor și croiurilor din anii 60 la formele anilor 70 sau 80 unde presimți preocupările fashion ale designerului, dar și schimbarea conceptului de feminitate și eleganță o dată cu nașterea feminismul. Cred că dansul le oferea amândurora, atât lui Zizi cât și lui Yves Saint Laurent, un spațiu de joacă unde se regăseau și unde plăcerea de a inova era asociată cu plăcerea de a lucra împreună.

 

Zizi Jeanmaire impreuna cu Yves Saint Laurent in atelierul acestuia, fotografiati de Robert Doisneau in 1964

 

Manechinul cu marimile lui Zizi Jeanmaire din atelierul lui Yves Saint Laurent, pentru creatia vesmintelor pe masura, Muzeul Yves Saint Laurent

 

Costume pentru Zizi Jeanmaire in spectacolul “Tour de chant”, semnate de Yves saint Laurent in 1961

 

Mon truc en plume, costum semnat de Yves Saint Laurent, 1961

 

Costum de spectacol pentru Zizi Jeanmaire semnat de Yves Saint Laurent in 1968

 

Repetto & Zizi Jeanmaire, o poveste de familie mai puțin cunoscută

În 1947 și la doi pași de Opera Garnier pe avenue de la Paix, Rose, mama lui Roland Petit, crează pentru Zizi o pereche foarte confortabilă de pantofi de dans cărora le dă numele ei. Suplețea extraordinară, designul jazzy și tehnica de fabricație a pantofilor atrag repede atenția dansatorilor de la operă care vin să-și comande toti pantofii de dans la Repetto.

Însă brandul este remarcat și de Jane Birkin, care este foarte atenta si conectată la modă. Partenera lui Serge Gainsbourg, dincolo de stil, caută o soluție practică și durabilă, cum nu suportă încălțămintea adesea, având picioare foarte sensibile. Gainsbourg insusi rămâne atât de încântat de perechea lejeră și extrem de plăcută din piele moale, încât va cumpăra pantofii Zizi până la sfârșitul vieții și va folosi în jur de 30 de perechi pe an, toate albe. Ceea ce duce la alegerea lui Gainsbourg ca ambasador Repetto , dar și la o colaborare între Zizi, Roland și Serge pentru două spectacole de cabaret unde toate cântecele vor fi scrise de Gainsbourg.

 

Zizi Jeanmaire si Rudolph Nureeyev in prima publicitate pentru Repetto

 

În 1956 Brigitte Bardot va căuta o pereche de pantofi foarte feminini,  iar Rose va crea pentru ea faimoșii balerini Cendrillon, executați după o tehnică folosită doar pentru pantofii de dans și special decupați în față pentru a se vedea puțin din degetele de la picior.

Modelul este și azi, ca și pantofii Zizi, un mare clasic francez al industriei de lux, care a știut să-și găsească un loc permanent în garderobele femeilor din toată lumea, indiferent de vârstă. Și o confirm din experiență proprie, prima pereche cred că am cumpărat-o la vreo 20 ani împreună cu mama, o am și acum. Iar când e vorba luat un pantof nou & confortabil, tot la Repetto mă duc, ca și ea. Acum Repetto produce si genti foarte delicate, tutu-uri de dans si alte accesorii, toate de o calitate exceptionala.

Repetto continuă să fie unul dintre furnizorii principali de poante și pantofi de dans ai Operei de Paris, cât și un brand de lux foarte prețuit. Dacă mergi să-ți cumperi balerini din magazinul far de pe 22, rue de la Paix, printre cliente pariziene sau turiste japoneze fidele, vei întâlni dansatorii de la operă care vin să-și comande pantofi de dans. Înainte de pandemie, am dat de Hugo Marchand, unul dintre dansatorii mei preferați cât și de Léonore Baulac, Aurélie Dupont sau încă Benjamin Millepied și Nathalie Portman.

Așa cum Zizi Jeanmaire va rămâne profund atașată Operei de Paris și dansatorilor săi, și Repetto este unul dintre brandurile asociate pentru totdeauna cu balerini și lumea dansului.

Chiar dacă știi că nimeni nu este (încă) nemuritor, totuși este dificil să accepți că anumite personaje cu care te-ai obișnuit și care te-au însoțit în felul lor de când erai copil, nu vor mai fi acolo. Chiar dacă știi că ai luxul să le resusciți, în câteva click-uri, și de câte ori vrei sau ai nevoie prin magia unui film sau unui clip video.

 

“Fără falsă modestie, trebuie să recunosc că niciodată nu m-am îndoit de cariera mea.”

Zizi Jeanmaire 1924 – 2020

 

 

Zizi Jeanmaire, fotografiata de Jean Loup Sieff in 1978

 

Photo credit: Pinterest, Jean Loup Sieff, archive Yves Saint Laurent

 

PS. Mai jos veți găsi “Mon Truc en Plume “. Iar pentru cine vrea să o cunoască mai bine, am pregătit și un extras din Carmen în interpretarea lui Zizi Jeanmaire dar și versiunea din 2009 cu alte două staruri ale baletului clasic, Alessandra Ferri și  Laurent Hilaire. Pentru pasionații de dans și un peu de finesse.