Un film cu James Bond ar fi gol fără muzică. Nu cred că ne putem gândi la Bond fără să ne răsune automat în urechi tema lui Monty Norman. Sau vocile lui Tina Turner și Shirley Bassey. O dată cu dispariția lui Sean Connery și amânarea lansării ultimului James Bond ‘No Time To Die’ de două ori, cele 24 de filme ale seriei au fost reluate pe mai multe canale internaționale de streaming (le puteti acum revedea pe toate pe HBO Go) sau televiziune.
După ce am revăzut recent “Dr. No”, m-am gândit să caut cântecele care, dintr-un motiv sau altul, nu au ajuns să fie piesele principale ale celebrei serii. Blondie, Sandra, Johnny Cash, Radiohead sau Alice Cooper sunt doar câțiva dintre cei care și-au tentat șansa, iar rezultatele lor merită cu siguranță mult mai multă atenție.

În familie am ceva fani James Bond, ca și printre prieteni. Și nu cunosc încă vreun bărbat care să nu fie fascinat de spionul creat de Ian Flemming sau de Sean Connery ca interpret, despre care am scris aici. De Crăciun organizăm cu familia quizz-uri, iar întrebările despre James Bond și muzica seriei sunt de fiecare dată la mare cinste. Ba chiar am trecut prin quizz-uri special dedicate lui James Bond, pregătite cu multă grijă și din care am învățat o sumedenie de lucruri.

James Bond este un subiect atât de bogat și amuzant încât este ales frecvent ca temă pentru petreceri costumate. Nu am scăpat nici eu tentației când am împlinit 30 ani, organizând un James Bond party dedicat personajelor sale negative, spre hazul prietenilor obișnuiți cu fel de fel de ocazii în care îi provocam să se deghizeze.

Cred că l-am pregătit pe acesta vreo săptămână, făcusem la comandă până și pașapoarte James Bond, care au fost înmânate fiecărui invitat drept cadou la sfârșitul petrecerii. Împreună cu un prieten DJ, și el mare fan al spionului britanic, am stat și am adunat toate cântecele din filmele lui Bond pe care le-am amestecat cu playlistul dance al serii. Nu mă declar un fan James Bond, dar este o referință atât de mare încât nu-i poți scapă, mai ales dacă îți place muzica de film. Mi s-a părut interesant cum de fiecare dată au fost aleși artiștii cei mai în vogă la momentul respectiv pentru a moderniza conceptul spionului fără vârstă și da viața temei muzicale centrale sau soundtrack-ului. Pentru unele alegeri regret că producătorii nu și-au asumat până la capăt o direcție, cum a fost cazul unor cântece rock.

În spatele cântecelor super-mediatizate am descoperit versiunile care, din varii motive, au fost refuzate de către producătorii seriei. Câteva mi se par chiar mult mai bune și potrivite decât cele care au fost reținute la final. Dacă nu toate au ajuns să fie înregistrate cu orchestra, am găsit demo-uri care, chiar dacă arată parțial potențialul cântecului, sunt destul de grăitoare. Așa că zilele astea am stat cu câte o felie de cozonac și un pahar de vin roșu alături,  ca să fac un top 15 al cântecelor care ar fi putut deveni hituri James Bond (recunosc, unele au ajuns să fie frecvent pe playlistul meu…) dacă nu ar fi fost refuzate.

Muzica ‘James Bondiana’, ușor de recunoscut, a devenit de-a lungul anilor un adevărat gen muzical în sine. Indiferent dacă e vorba de Louis Armstrong sau Adele, piesele lor au ajuns standarde importante ale culturii muzicale. Iar rețeta creată de producătorii francizei în anii 60 de atunci nu dă greș nici azi.

 

1. Johnny Cash – Thunderball (Thunderball, 1965)

Câștigătorul final: Tom Jones aici

O curiozitate și un cântec pe care l-am ascultat de mai multe ori ca să-l înțeleg. Cash rămâne fidel stilului lui country, iar versurile narează acțiunea filmului. Cred că stilul muzical lui Cash nu se suprapune ușor cu scopul de a-l pune în valoare pe James Bond. Sau plot-ul glamour al filmului, despre Sean Connery si ideea de lux pe care o reprezintă personajul. Chiar dacă îmi plac mult contrastele și decalajele și de cele multe ori sunt convinsă că ele aduc sublinierea unei direcții, aici mi-a fost greu. Și nici producătorii nu au fost prea convinși, având în vedere că versiunea finală a fost acordată unui cântăreț britanic, pe atunci o tânără speranță, Tom Jones.

 

2. Julie Rogers – You Only Live Twice (You Only Live Twice, 1967)

Câștigătorul final: Nancy Sinatra aici

Aici am găsit mai mult decat un simplu demo. Piesa a fost înregistrată, așa cum se cuvine unui titlu cu James Bond, cu orchestra, ceea ce înseamnă că versiunea lui Julie Rogers a fost considerată ca cea finală. Dar se pare că producătorii nu au fost mulțumiți, s-au adresat lui Frank Sinatra care … a recomandat-o pe Nancy Sinatra, fiica sa, să preia cântecul, fiind mai potrivită.
Mie mi-a plăcut mai mult versiunea și timbrul vocal al lui Julie și îmi pare rău că nu a ajuns să fie genericul de deschidere. Ce mi s-a mai părut interesant de notat este faptul că fanii lui James Bond au grijă să monteze pentru versiunile acestea false generice, ceea ce te face cu atât mai mult să regreți că anumite piese nu au ajuns în film.

 

3. Blondie – For Your Eyes Only (For your eyes only, 1981)

Câștigătorul final: Sheena Easton

Când l-am ascultat prima dată, am pus imediat cântecul lui Debbie Harry pe repeat. Nu doar pentru că-mi place mult de ea și este unul dintre style icon-urile mele preferate pentru anii 80, dar mi se pare cu mult mai innovatoare decât versiunea propusă finalmente de Sheena Easton.
De ce nu a fost selecționat cântecul? Pentru că cei doi compozitori ai filmului, Bill Conti și Mike Leeson, își doreau ca Debbie doar să interpreteze cântecul scris de ei, nu ca aceasta să compună pentru film o piesă proprie împreună cu grupul ei. Iar Debbie a refuzat pur și simplu să interpreteze altă piesă și încă fără grupul ei.
Am găsit pe net ambele cântece montate pentru același generic și le pun aici, unul sub celelalt, să alegeți și voi preferatul vostru. Chiar dacă apare imaginea Sheenei Easton în ambele.

 

4. Sandra – Casino Royale (Casino Royale, 2006)

Câștigătorul final: Chris Cornell aici

Poate una dintre cele mai neașteptate cântărețe la care m-aș fi gândit pentru un film cu James Bond, Sandra m-a surprins plăcut. Cu toate că pentru mine va rămâne à jamais pop star-ul anilor 80 și interpreta Maria Magdalena și Everlasting love, toate ingredientele au fost pregătite ca să obțină un super hit pentru ‘Casino Royale’, filmul în care Daniel Craig îl interpreta pentru prima oară pe James Bond.

5. Radiohead – Spectre (007 Spectre, 2015)

Câștigătorul final: Sam Smith aici

Pentru cel de-al 24lea film al seriei, Radiohead a venit cu propunerea muzicală de mai jos. Finalmente cântecul lui a fost respins în favoarea celui propus de Sam Smith. Fapt care nu l-a împiedicat pe Thom Yorke să-și surprindă fanii cât și pe cei ai lui James Bond anunțând vestea pe Twitter și că nu au fost selecționați, având grijă să includă în postarea sa link către cântecul lui, Spectre.
Și la Radiohead fani au avut grijă să monteze cântecul pe fragmente atent alese din film, ca să poată profita toată lumea de ceea ce ar fi fost un generic James Bond ilustrat de Radiohead.

6. Shirley Bassey – Mr Kiss Kiss Bang Bang (Thunderball, 1965)

Câștigătorul final: Tom Jones

O dată cu ‘Thunderball’, United Artists a decretat, foarte din scurt, cum că titlul piesei principale trebuie să poarte titlul filmului. Ceea ce însemna ca tema muzicală interpretată de Shirley Bassey, numită ‘Mr Kiss Kiss Bang Bang’ si nu ‘Thunderball’, să ajungă pe genericul de sfârșit al filmului, ca piesă secundară.
Bassey nu a fost mulțumită și a atacat în justiție producția filmului pentru că a fost înlocuită cu Dionne Warwick într-o nouă versiune, ceea ce a făcut ca niciuna dintre ele să nu ilustreze de fapt finalul filmului. Versiunile lui Warwick și Bassey nu vor apărea decât în 1990 când vor fi lansate pe CD-ul aniversar.
Iar John Barry și Don Black au fost nevoiți să recompună în fugă alt cântec, ‘Thunderball’, care a fost înregistrat cu Tom Jones.

Dacă nu apare pe niciunul dintre generice, versiunea lui Bassey apare totuși în film, mai exact în scena în care James Bond (Sean Connery) dansează cu Fiona Volpe la Kiss Kiss Club.

7. Alice Cooper – The Man With The Golden Gun (1974)

Câștigătorul final: Lulu

Una dintre cele mai surprinzătoare asocieri, recunosc că nu l-aș fi văzut pe Alice Cooper compunând măcar o notă pentru James Bond. Am fost tare curioasă cum poate suna așa o piesă – ‘The Man with the Golden Gun’ a fost creat de Alice Cooper pentru filmul cu același nume din 1974. Însă i-a fost preferat cântecului compus de John Barry și interpretat de Lulu, o cântăreață și actriță scoțiană câștigătoare la Eurovision 1969.
Barry a considerat că piesa lui ‘The Man with The Golden Gun’ este cea mai slabă contribuție a sa pentru seria filmelor James Bond: “It’s the one I hate most… it just never happened for me.”
Alice Cooper însă a păstrat cântecul sau și l-a lansat pe albumul din 1973, Muscle of Love.

 

8. Eva Almer – I Am All Yours (Quantum of Solace, 2008)

Câștigătorul final: Alicia Keys & Jack White aici

Nu o cunoșteam pe Eva Almer înainte să găsesc propunerile muzicale pentru James Bond care nu au ajuns în banda sonoră. Cântăreața și compozitoarea suedeză de pop și R’n’B mi-a plăcut, ca și piesa ei frumos pregătită, un tribut adus lui Shirley Bassey. Sincer, nu înțeleg cum de cântecul atât de plat propus de Alicia Keys și Jack White, care-mi plac mult separat, a putut câștiga în fața suedezei. Se mai zvonește că Amy Winehouse ar fi lucrat pentru un cântec, dar motivele personale au împiedicat-o să ducă proiectul la capăt.

 

9. Pet Shop Boys – This must be the place I waited Years to Leave (The Living Daylights, 1987)

Câștigătorul final: A-Ha aici

După succesul lui Duran Duran cu “A view to a Kill”, producătorii au ținut să păstreze pentru următorul James Bond, The Living Daylights, tonul foarte 80’s a grupurilor care erau pe atunci la modă. Înainte să câștige A-HA concursul, Pet Shop Boys au venit cu versiunea lor de cântec. Însă s-au retras din proiect când au aflat că urmau să participe la un singur cântec, când inițial li se oferise să compună toată banda sonoră a filmului.

 

10. Ace of Base – Golden Eye (2002)

Câștigătorul final: Tina Turner, cantec compus de Bono & The Edge

Ce mi s-a părut foarte interesant aici a fost este că Ace of Base au fost cei care s-au retras din joc, considerând că James Bond nu este destul de important pentru ei. Dacă îi știam cu “All that she wants” și “I saw the sign”, Ace of Base m-au luat pe nepusă masă cu propunerea lor.
Unul dintre grupurile internaționale populare și pe val in 2000, suedezii au făcut piesa de mai jos pentru ‘Golden Eye’, unde se aude versiunea nefinisată a înregistrării. Cântecul a fost reluat de Ace of Base, inclus în albumul lor ‘Da Capo’  și lansat cu titlul schimbat ‘Juvenile'(rimeaza cu ‘Golden Eye’, nu?).
Mi-aș fi dorit să aflu cum ar fi sunat dacă, în clasicul stil al filmelor James Bond, cântecul lor ar fi profitat de înregistrarea luxoasă și aranjamentul muzical cu orchestra.

În clip, fanii și-a luat libertatea să-l înlocuiască și pe Pierce Brosnan cu Timothy Dalton, precedentul James Bond, nu doar tema muzicală.

11. Straw – The World is not enough (1999)

Câștigătorul final: Garbage aici

Straw este un grup britanic indie -rock înființat în Bristol, care în 1998 – 1999 canta în concerte alături de Supergrass,  Muse sau Alanis Morissette. Încercarea de a câștiga competiția pentru coloana sonoră a filmului “The World Is Not Enough” și James Bond din 1999 a eșuat, însă Straw a  inclus piesa în singurul lor album Shoplifting.
Mi-a plăcut atenția cu care au includes referințe ale cântecului “All the time în the world” interpretat de Louis Armstrong în On Her Majesty’s Secret Service, unul dintre cantecele mele preferate din James Bond.

12. K D Lang – Surrender (Tomorrow never dies, 1997)

Câștigătorul final: Sheryl Crow aici

Cu toate că apare (totuși) pe genericul de sfârșit, cred că ar fi meritat să fie tema principală. Scris de David Arnold, cântecul interpretat de KD Lang a pierdut în favoarea celui interpretat de Sheryl Crow doar din cauză că a fost considerat drept alegerea cea mai commercială iar Crow era mai populară. Se pare că nu a contat nici faptul că piesa lui Crow era și foarte diferită de coloana sonoră a filmului, pe când cea a lui Arnold păstra tradiția Bond / Shirley Bassey. Numită tot ‘Tomorrow never dies’, a devenit ‘Surrender’ ca să poată figura in film.

13. Pulp – Tomorrow never lies (Tomorrow never dies, 1997)

Câștigătorul final: Sheryl Crow

Cântec supus selecție înainte să fie ales titlul final, piesa celor de la Pulp a avut drept concurenți și pe Saint Etienne și Marc Almond. Pentru cei curioși, propunerea celor de la Saint Etienne este aici.

14. Shirley Bassey – No good about Goodbye

Considerat ca unul dintre cele mai bune cântece posibile pentru James Bond de către fani, cântecul scris de David Arnold nu a fost inclus în Quantum of Solace. Se pare că din cauza că a apărut… în 1999 după film. Compozitorul recunoaște că lucra la un album al cântăreței când a fost lansat filmul, însă piesa nu ar fi fost gata la timp pentru a putea fi considerată ca o variantă serioasă.

Ce e clar însă e că Shirley Bassey, unicul artist care a înregistrat trei din cele mai cunoscute cântecele și teme principale ale seriei James Bond, știe ce înseamnă James Bond,dovadă că a devenit în timp una dintre referințele de bază la francizei.

15. Swan Lee – Tomorrow Never Dies (Tomorrow never dies, 1997)

Câștigătorul final: Sheryl Crow

Nici pe Swan Lee nu-i știam prea bine înainte de articolul acesta. Grupul danez, având drept cântăreață pe Pernille Rosendahl, și-a ales numele după cântecul lui Syd Barrett, co-fondatorul grupului Pink Floyd. Să mai spun că și propunerea lor mi se pare mai faină și mai creativă decât cea a lui Sheryl Crow?
Cântecul celor de la Swan Lee a fost finalmente preluat în 2006 pentru filmul Hitman: Blood Money.

Drept bonus, m-am gândit că după atâtea piese refuzate, parcă se potrivește să mai ascultăm o dată tema James Bond-ului care se pare că va fi lansat abia în 2021, interpretată de Billie Eilish. Smart choice! 😉