La Dax credeam ca voi cunoaste un oras celebru pentru tratamentele sale balneare. Dar ceea ce face unic acest oras francez este si faptul ca este o imersiune in luxul si placerile unei statiuni termale cunoscute din antichitate. Am descoperit atat tratamente holistice cat si arta, arhitectura si marturii fascinante ale unor secole de istorie.

Vara trecuta am decis sa plec cu TGV-ul la Dax dupa luni de lockdown, ca sa ma odihnesc si sa cunosc un loc pe care nu-l mai vizitasem, in care istoria se amesteca cu legende locale. Pentru cateva ore in tren, masca de protectie e suportabila chiar in plina vara. Bineinteles, am totdeauna sticluta mea cu gel hidro-alcoolic in geanta. Iar la Dax mi-am ales special un apartament privat unde am fost asigurata de masurile de protectie si reguli stricte de igienizare. Nu stiam inca foarte multe despre Covid si efectele lui si nu voiam sa iau niciun risc.

Descoperite de gali, izvoarele fierbinti din Gascogne au devenit o destinatie romana de “bien être” pentru recuperarea sanatatii centurionilor dupa cucerirea Galiei in 52 î. e.n. Dax se afla la rascrucea drumurilor Imperiului Roman si era unul din cele 21 orase ale provinciei Acquitaine.

In Evul Mediu orasul devenise esential pe drumul pelerinilor catre catedrala Sf. Iacob din Compostella. Calugarii au avut grija sa construiasca complexe de tratament si gazduire, convinsi de eficienta tratamentelor cu apa izvorului Néhé si a namolului fluviului Adour din imprejurimi. Cladirile, adevarate palate, aveau, pe langa celulele calugarilor lazaristi sau calugaritelor dominicane, camere pentru clienti, biserici impresionante, holuri de odihna, capele intime, biblioteci bogate, sali de conferinte, dar si restaurante rafinate si gradini.

În 1712 regina Maria-Anna de Spania venea aici la tratamet. La sfarsitul secolului XIX si inceputul secolului XX regina Maria a Romaniei, pictorul Maurice Utrillo, omul de stat Georges Clemenceau, imparateasa Eugénie a Frantei, apoi dramaturgul Sacha Guitry, generalul Charles de Gaulle, presedintele Frantei Raymond Poincaré si multe alte personalitati au ales Dax pentru tratament si relaxare.
Astazi orasul nu pastreaza multe marturii ale epocii romane. Impunatoarele ziduri ale fortaretei galo-romane au rezistat timpului, insa ruinele luxosului centru roman sunt azi sub cladiri oficiale construite in sec. XIX. La muzeul local am gasit o colectie restransa de fibule, mici statui de bronz sau marmura si monezi antice.

Mi s-a povestit ca fiica imparatului Augustus, Iulia, s-a vindecat la Dax de o boala necunoscuta, in 33 î.e.n., inainte de nunta ei. Din pacate, dupa cercetarile mele, Iulia ar fi avut atunci 6 ani, nu varsta de a se marita. La fel de neadevarata s-a dovedit a fi si legenda cainelui legionarului roman, care s-ar fi lecuit miraculos la Dax prin puterea apelor termale. De fapt ambele povesti au fost create de cativa jurnalisti in 1867, pentru a face publicitate apelor si namolului de Dax. Cum se zice, scopul scuza mijloacele. Totusi, in zona pietonala a Daxului am gasit o statuie mediocra din bronz, cu legionarul si cainele lui care invita turistii sa-si faca poze langa ea.

Termele Bérot din Dax

Dax – localitate termala intre lux si istorie

Hôtel de Pouy, fost Notre Dame de Pouy, construit in 1727 si modernizat in 1888, a fost primul stabiliment termal in toata Europa cu iluminare electrica si ascensoare. Hotelul avea peste 3 000 de salariati, insa marimea lui i-a fost fatala. Daca in anii ’20 era prima institutie termala a Frantei, in 2003 a fost inchis definitiv, fiind considerat nerentabil. Uriasa cladire fascineaza si astazi, iar interiorul luxos este adesea folosit drept decor de film.

În a doua jumatate a secolului XIX si mai ales în sec. XX localitatea s-a dezvoltat mult. S-a construit un cartier intreg Art Deco cu garaje, cazino-uri, hoteluri, case si restaurante. L’Atrium adapostea cazinoul, doua teatre, din care unul cat si un cinematograf in aer liber, o sala de bal si un restaurant de lux. Este interesant de remarcat cum aceste cladiri imi amintesc constructiile din aceeasi perioada de la noi, la Eforie Nord, Baile Felix sau Herculane, Mamaia si Sinaia.

Restaurant Atrium si architectura sa Art déco

Recunoscut monument istoric, L’Atrium din Dax pastreaza mult din grandoarea si sarmul trecutului prin eleganta si politetea chelnarilor si meniul de mancare cu feluri create special inca din vremea de aur a orasului in anii 30, cand era  frecventat de staruri si marilor personalitati ca Hemingway, Sacha Guitry sau Joseph Kessel.
De cealalta parte a bulevardului cu palmieri, hotelul spa Splendid, asemanator ca design cu hotelul Rex din Mamaia, formeaza cu Atrium un complex chic. Eleganta si rafinamentul prezent in toate detaliile ca si stilul architectural perfect intretinut, te invita in mod placut inapoi in timp. Adevarata bijuterie Art Déco, hotelul Splendid are si o poveste interesanta, fiind o fortareata medievala care a devenit cu ajutorul lui André Granet referinta arhitecturala de azi, inspirata de celebrul pachebot Normandie. Daca parterul hotelului adaposteste restaurantul Atrium, hotelul beneficiaza de un spa inovant – doar suntem la Dax.

Hôtel Splendid din Dax, cu un design inspirat de pachebot-ul Normandie

Spa-ul modern cu elemente Art Déco al hotelglui Splendid

Termele din Dax au functionat in vara 2020, iar regulile lor de preventie sanitara au fost impecabile si m-am simtit in siguranta.

Résidence Les Thermes, construit de arhitectul francez  Jean Nouvel

Inspirat de hotelul-spa SplendidRésidence Les Thermes, semnat de celebrul Jean Nouvel a integrat acest cadru in 1992. Reluand caracterul traditional regional al constructiilor locale din lemn, fatada din sticla este protejata cu storuri din lemn. Alaturi se afla un fel de Promenade des Anglais ca la Cannes, insa construita pe malul fluviului Adour. Tinand cont de cele mai stricte reguli impuse de pandemie, aici isi asteptau vizitatorii, frumos pregatite, sezlonguri, fotolii si seara cantau formatii de jazz dixieland.

Cand sanatatea si protejarea devin prioritare, ne regandim calatoriile iar testele anti Covid delimiteaza noi posibilitati. Pandemia cred ca ne-a dovedit ca nu este intotdeauna nevoie sa plecam departe ca sa profitam si sa descoperi locuri inedite alti oameni si vacante grozave.

Dax – unde sa ne plimbam

Zona pietonala centrala face parte din orasul vechi. Ingrijita cu palmieri si vase cu flori, ea include piata cu Fontaine Chaude – celebrul izvor cu apa minerala la 64°C . Strazile istorice dintre catedrala si bulevardul Saint Pierre au buticuri elegante,  fabricanti traditionali de sandale si saboti din lemn, bijuterii fascinante. Aici am intalnit o designerita care importa pentru creatiile sale opalul direct din Australia si care mi-a povestit ce a determinat-o sa devina creatoare de bijuterii. Chiar daca Dax pare mic, sunt prezente mai toate marile firme franceze de imbracaminte si incaltamine, iar centrul are si propriile Galeriile Lafayette. Placerii locului si aerului de vacanta se adauga amabilitatea deosebita a celor care lucreaza aici, care tin cont de o joja de intrare in spatiile  lor. Majoritatea restaurantelor si bistrourilor profita de clima blanda din sudul Frantei ca sa propuna clientilor sa manance pe terase, in aer liber.

Fantana istorica cu guri de leu, prin care iese apa fierbinte la 64°

Am testat in jurul fantanii varietatea restaurantelor mari si mici, cu specific bearnez, spaniol, traditional francez, italian. Mi-a placut mult Secreto, un restaurant iberic de langa bistroul basc El Txupinazo, care propune tapas, pinchos si bocadillos.

Am incercat si bistroul bio, unul vegetarian, patiserii regionale geniale dar si cateva terase unde m-am asezat pentru o bautura racoritoare, o cafea sau o inghetata artizanala. Daca inghetata de menta cu bucatele de ciocolata este preferata mea si am gustat-o in Guadelupa, Norvegia, Cairo sau Mumbay, trebuie sa recunosc ca cea de la Dax mi se pare de departe cea mai buna.

In mod normal la Paris restaurantele sunt inchise intre ora 14.30 si 19.00. La Dax am putut manca la orice ora din zi si pana seara tarziu, in traditia alimentelor foarte proaspete. Am vrut sa testez si restaurantele Café de Bordeaux, l’Amphitryon si bistro-ul L’Atmosphère, care impun atat prin estetica si organizarea grijulie a teraselor lor, cat si a serviciilor si felurilor de mancare propuse – aici merita incercate stridiile.

Un pahar aburit cu vin alb de Bordeaux,  un suc proaspat de fructe sau un cocktail cu Armagnac, Pernod si putin suc de ananas ? Sau doar o flûte de champagne? M-am bucurat sa descoperit din plin ospitalitatea si calitatile culinare ale Daxului, pe langa tratamentele termale.

M-am simtit linistita si in siguranta, locuitorii orasului stiu sa respecte regulile severe impuse de guvernul francez si sa o faca cu multa amabilitate si ospitalitate. Nu uitati sa cereti un platou cu branzeturile locale din lapte de oaie, de vaca si de capra daca ajungeti la Dax. Merita, iar in vacanta la Dax e bine de stiut ca daca faci cura termale, nu se fac cure de slabit. 😀

Cum imi plac dulciurile, recomand madeleines facute chiar in Dax. Mie mi-au placut cele facute zilnic de brutaria Maison Cazelle, fondata in 1906 – aici review Tripadvisor. Concurenta, la Madeleines  Lamothe, se afla chiar dupa colt, daca sunteti curiosi.

Patiseriile pastreaza traditiile locale si se intrec in a-ti propune specialitati regionale. Asa am luat gustoasa tourtière, o placinta din feuilletage cu mere si Armagnac sau delicioasa dacquoise, cu crema de migdale sau de fistic (la alegere), acoperita cu un fel de nuga. Prajiturile se pot cumpara in felii sau se pot comanda – in a doua varianta parca sunt mai delicate si mai bune.

Ador sa cunosc pietele locale si mai ales cele din sudul Frantei, deosebit de variate, imbietoare si bogate.

Am descoperit Marché Friand, o piata acoperita, moderna si foarte eleganta (oare a cata data folosesc cuvantul asta in articol?), cu diverse magazine si restaurante. Nu e numai un food hall, ci are si o parte cu mici buticuri de haine, bijuterii, incaltamine. Sunt o mare amatoare de fructe de mare, iar la La Pêcherie Pom am gustat  stridii proaspat aduse din oceanul aflat la numai 30 km departare, asezata pe un scaun de bar la o masa facuta dintr-un butoi inalt. Au fost delicioase. Recomand si  paella lor care este grozava cat si proprietarii – un tata si un fiu care lucreaza impreuna.

Tot aici este si Lucas, brutaria bio cu paine din grâu spelt si paini clasice. Treci pe langa jambonul de Bayonne artizanal, vinul e servit la pahar la Fabrique, apoi e pizzeria, langa Bar à viande, macelaria cu specialitati din carne si ficat de rata sau de gasca gascone, celebre in toata lumea. Dar nu uit de rasfaturile culinare din regiunea Landes, propuse de producatori cu sau fara trufe negre.

La Dax unele macelarii propun, printre altele, carne de taur. Suntem in zona traditionala a marilor crescatorii de tauri pentru corride, ceea ce explica acest lucru. Orasul are o arena cu 8 000 locuri in care au loc concerte, corride si competitiile locale numite “course landaise”, in care tinerii se antreneaza in fata unor vaci cu coarnele protejate de sfere de cauciuc. M-am bucurat mult ca din cauza epidemiei spectacolele cu animale au fost anulate in 2020, pentru ca detest aceasta traditie. Sper sa nu fie reluate vreodata, desi e sigur un vis pios.

Mai e si piata deschisa din Dax. Abia cand am ajuns aici am inteles de ce prietenii parizieni imi spusesera cu invidie : “Mergi la Dax? Fii atenta, te vei rasfata in mancaruri!”. Piata deschisa este ambulanta, cum e obiceiul cu pietele franceze, si are loc doar de doua ori pe saptamana, sambata si duminica dimineata. Fructele si legumele producatorilor locali m-au facut sa gatesc in vacanta: cum sa faci o salata dintr-o singura rosie de 860 g? Cu reteta californiana a prietenului meu Dan: rosie, ceapa, piersici, telemea de capra, un pic de leustean si o mica maioneza facuta rapid.

Dax – cum ne organizam

Contrar a ceea ce poti imagina, publicul de la curele balneare este de toate sexele, varstele si culorile – sanatatea, ca si frumusetea, se intretine iar francezii au inteles ca daca incepi mai devreme este si mult mai usor.

In oras se afla 16 stabilimente termale, iar vara este sezonul plin, aici se poate consulta site-ul oficial al orasului.  Tratamentele dureaza trei saptamani, de luni pana sambata inclusiv, adesea cate 4-5 ore pe zi. Ofertele de cazare sunt pentru toate bugetele: Dax are hoteluri de lux, locatii Airbnb dar si doua campinguri 4 si 5 stele, situate chiar in oras. Hotelurile stabilimentelor (care permit accesul la tratamente in halat de baie !), sunt o optiune buna, care ofera si masa. Daca preferati alt tip de cazare, primaria ofera servicii de navete gratuite pana la orice stabiliment, atent dezinfectate dupa fiecare transport. Masca este obligatorie si produse dezinfectante sunt folosite la urcare si la coborare din naveta.

Peste tot se poarta masca de protectie, chiar si in timpul tratamentelor care nu necesita introducerea capului sub apa. Toate spatiile sunt curatate cu regularitate, iar fiecare client dispune zilnic de prosopul, halatul, papucii si paharul sau, toate igienizate dupa fiecare intrebuintare.

Daca excursia mea la Dax v-a convins sa-i oferiti o sansa,  e important de notat ca rezervarile se fac cu luni si chiar cu un an inainte. Pentru a oferi maxim de calitate, locurile sunt limitate. Ce mai este bine de stiut:

•  Dax nu este foarte mare, dar este dotat cu taxiuri si transport in comun. Eu am preferat sa merg pe jos de cele mai multe ori, distantele sunt convenabile iar orasul are sarmul tipic al sudului Frantei.
  • media de preturi : de la  30€/noapte la Airbnb pana la 2-300 €/noapte la hoteluri. De verificat pentru 2021, preturile scad cu cel putin 20% in unele locuri. Indiferent de locul ales,  curatenia este deosebita ca si grija pentru calatori. Dax este un oras mic unde locuitorii se cunosc, iar cei care vin la terme sunt adesea clienti buni de ani de zile care se reintorc in familie.
  • majoritatea stabilimentelor balneare din Dax au cel putin 3 stele, ceea ce echivaleaza cu 5 stele in destinatiile exotice sau asiatice si inseamna confort, curatenie si restaurante de calitate cu meniuri la alegere, adesea adaptate patologiilor celor mai frecvente: diabet, hipertensiune, astm, obezitate, etc.
  • ce mi-a placut mult – toti comersantii sunt surprinzator de amabili, gata sa faca compromisuri ca sa te simti bine si sa te serveasca.

In Dax sunt oferite gratis biciclete si se pot inchiria autoturisme. Sunt propuse actiuni de turism de descoperire a imprejurimilor, organzate desigur in grupuri mici pentru respectarea conditiilor sanitare. Am ales sa explor libera regiunea si cu masina, cum sunt multe de vazut. Se poate merge si la plaja, oceanul e la 30 minute distanta, dar atentie, localitatile litorale vestite pentru surf au in general valuri prea puternice pentru inot sau pentru invatat copiii sa inoate.

Dax – de ce sa vii aici pentru tratamentele balneare

Am cautat tratamente balneo-termale in alte tari, de-a lungul timpului am fost convinsa de eficienta lor. Cu toate ca sunt prima sa incurajez si sa apar produsele romanesti, momentan serviciile oferite in Franta in zona aceasta sunt mai complexe, profesionale si specializate. Termele din Dax garanteaza conditii excelente pentru tratamente si au personal calificat, raspunzand unor criterii medicale foarte inalte. Ceea ce este firesc, data fiind traditia franceza in acest domeniu la care se audauga, cu riscul sa ma repet, respectul deosebit al regulilor sanitare impuse de epidemie.

In Dax stabilimentele se concentreaza pe decontractare si relaxare musculara, ameliorarea mobilitatii, probleme de sciatica, drenaj limfatic, artrita, descongestionare si suplete articulara si a tesuturilor, ameliorarea circulatiei sanguine sau tonificare, printre altele – aici cateva detalii.
La sosirea in oras si cu cel putin 24 de ore inainte de inceperea curei, un medic specialist balneoterapeut consulta clientul, examineaza dosarul medical si prescrie tratamentele pentru cele trei saptamani de cura. In functie de fiecare, se poate alege intre mai multe tratamente:

• piscina de reumatologie, o piscina cu apa minerala la 36-38°C. 15-20 de persoane fac timp de 20 minute exercitii diferite in fiecare zi, intr-o atitudine holistica de incalzire sub indrumarile unui terapeut.
  • in aceeasi piscina se afla o portiune unde se poate profita de un dus submarin dirijat timp de 10 minute ca masaj pe articulatiile sau zonele dureroase.
  • împachetare pe incheieturi cu peloïd, namol de Adour imbogatit cu alge, la 41-44°C si 15 minute de destindere in intuneric.  Efectul complet apare 2-3 luni dupa cura, pot atesta de eficienta tratamentului.
  • 3 minute de jeturi cu apa minerala cu terebentina de pin Daxtherpin la 40-44°C, pe coloana vertebrala, brate, picioare, urmate de o pauza de 30 minute ca masajul sa-si faca efectul.
  • 10 minute cu aburi la 40-46°C pe incheieturi, cu mainile sau picioarele introduse in deschiderile unei etuve.
  • masaj hidraulic energic intr-o cada la 32° cu jeturi de apa minerala sub presiune, clientul fiind scufundat 10 minute intr-o cada cu apa pana la gat. As adapta-o imediat la mine acasa, efectul de destindere este imediat.
  • masaj specific de 15 min – profesionisti experimentati stiu sa trateze problemele mentionate pe fisa primita de la medic cu care se consulta pe parcurs, pentru eventuale adaptari.
  • masaj prin pulverizare cu apa la 28° cu dusuri filiforme – o placere dar si o serie de sedinte eficace.
  • aerobaie cu apa la 32-36°C pentru tratarea in reumatologie si la 28-32° pentru flebologie.
  • piscina de flebologie – sesiune de mers lent in apa de 25-26°C pana la sold, masaj cu bule de aer si calcatul pe soluri cu relief din ce in ce mai accidentât pentru stimularea circulatiei.
  • baie carbogazoasa de 25°C in apa minerala ca bulele de gaz carbonic sa poata stimula circulatia sanguina si limfatica.
  • cure de apa calda minerala cu 1-4 pahare de apa pe zi pentru dezintoxificare, rehidratare si compensarea a pierderii ionice.

Unele tratamente au efect imediat, altele mai tarziu, iar cele care durau putin, 10 – 15 minute, de obicei erau cele mai intense. Medicul ma prevenise ca pot apare la inceput anumite dureri cat si o oboseala placuta din cauza relaxarii. Asa a si fost, in prima saptamana am avut nevoie zilnic de cate o siesta dupa tratamente, eu care sunt destul de activa si nu obisnuiesc sa dorm la pranz.
Stabilimentele propun si o serie de programe complementare: ateliere educationale sau activitati personalizate dedicate intelegerii si prezervarii sanatatii. Sunt organizate si activitati cu ergoterapeuti si diferiti specialisti in abordarea diverselor patologii. Poti profita de stretching, mars nordic (unul dintre preferatii mei), pilates, yoga, sofrologie, exercitii de memorie si concentrare, sau ateliere de somn, de qi gong sau nutritie.

Pe drumul de intoarcere, ma gandeam ca ar trebui sa folosim filosofia imparatilor chinezi care-si plateau medicul numai cat timp erau sanatosi. Daca imparatul se imbolnavea, medicul platea cu viata. La cat de mult bine mi-a facut vacanta de la Dax, ma bucur ca am descoperit beneficiile unui astfel de loc. Si nu cred ca este intamplator faptul ca s-a intamplat lucrul acesta in pandemie.  Cele trei saptamani au oscilat intre vacanta, perioada controlata profesional de destindere dar si de tratare a sechelelor unor tratamente grele pe care le facusem cu un an inainte, totul intr-un cadru perfect aparat de orice risc de contaminare. Cred ca daca am reusi cu totii sa facem cate o cura termala anual, ar fi mai putini bolnavi in Franta, am trai mai fericiti si mai mult timp. Din pacate, sau din fericire, tratamentele balneare sunt si o afacere financiara …

Credit foto: business-landes.fr, arhiva personala